ole tin Anton du Pont. Foto: Oscar Steens Anton du Pont (52) is voorzitter van het College van Bestuur van Stedelijke Scholengemeenschap De Rede in Terneuzen. Hij is getrouwd en heeft een zoon. Eerst volgde hij een lerarenopleiding en deed daarna onderwijskunde. In 1983 is hij begonnen in het voortgezet onderwijs in Etten- Leur. Halverwege de jaren tachtig maakte hij de overstap naar het mbo en is hij 25 jaar bij het ROC West-Brabant werkzaam geweest. In eerste instantie als docent, vanaf begin jaren negentig in diverse managementfuncties. In april 2011 werd hij benaderd door 'Teurneuzen', solliciteerde en werd aangenomen. Waarom Terneuzen? 'Klinkt misschien clichématig, maar ik vond en vind dat er in Zeeuws-Vlaanderen nog echte uitdagingen en kansen liggen.' 42,5 uur per week konden doen, terwijl dat daarvoor geen enkel probleem was. Ja, en dan ontstaat de perceptie van toe genomen werkdruk en krijg je daar dus last van. Een ander aspect is dat docenten soms nog teveel in het oude spoor zijn blijven hangen en te weinig aansluiting vinden bij leerlingen. Ze zouden een andere weg moeten inslaan, gebruik moeten maken van een breed repertoire aan didactische werkvormen waarmee ze leerlingen op verschillende manieren proberen te raken en het zo voor zichzelf makkelijker maken!' Is De Rede veilig? Arnoldus: 'Volgens een inspectierapport zat het bij De Rede niet helemaal goed, met name op het vlak van sociale veilig heid. En laat ik er niet omheen draaien, er zijn hier in het verleden wel een paar incidentjes geweest. Vervolgens hebben we alle regelingen en protocollen erop nageslagen. Wat vereist de wet? Wat is bij De Rede nog onvoldoende geregeld. Dat bleek reuze mee te vallen. We hebben zwaar ingezet op "ogen en oren"; conciër ges, toezichthouders die alles nauwlettend in de gaten houden. Ze volgen leerlingen en als ze het gevoel hebben dat een leer ling iets "verkeerds" gaat doen, dan gaan ze er preventief op af.' Wij liepen zonder enige controle naar binnen... Arnoldus: 'Maar ze hebben jullie wel degelijk opgemerkt... Ons veiligheidssys teem draait om sociale controle. Je kan echt niet zomaar een klas in lopen als ze je niet kennen of het niet vertrouwen. Alles wordt gezien, alles. En de leerlin gen ervaren De Rede trouwens als veilig. Detectiepoortjes? Ik ben blij dat ze hier niet nodig zijn, ze horen ook niet bij ons imago.' De Rede heeft net als andere instellingen in Zeeuws-Vlaanderen te maken met krimp. Wat betekent dat? Du Pont: 'De krimp is een gegeven, alhoe wel Lex en ik als buitenstaanders nog zeer geregeld aan docenten van hier moeten uitleggen dat die krimp echt een realiteit is. Men zit in een soort ontkenningsfase. Zeggen ze: hoezo krimp? Bij mij in de straat worden nog zoveel kinderen gebo ren. Dan confronteer je ze met cijfers. Reactie: die kloppen niet. Oké, toen heb ben we gezegd: "Laat de cijfers voor wat ze zijn, erken dat er krimp is en - heel belangrijk - zie dat niet als een bedrei ging, maar juist als een kans." Een kans om ervoor te zorgen dat Zeeuws-Vlaan deren ook in de toekomst kwalitatief hoogwaardig onderwijs kan aanbieden. Maar, let wel, daar past geen onderwijs op de klassieke manier meer bij. We moeten hervormen, er moet een nieuw onder wijsconcept komen. Eerste speerpunt daarin is het "oplei den op maat". We laten het leerstofjaar- klassensysteem los, maar gaan zowel ver ticaal, horizontaal als diagonaal program meren. Dat wil zeggen dat leerlingen uit verschillende klassen, met verschillende leeftijden en niveaus en van verschillen de scholen gegroepeerd worden rondom bepaalde inhoud. Tweede speerpunt van ons onder wijsconcept is: samenwerking. We moe ten onder ogen zien dat de twee scholen in Terneuzen bij elkaar over twaalf jaar misschien net zoveel leerlingen hebben als De Rede nu. Nogmaals over de pre cieze cijfers, kun je twisten. Vaststaat dat er iets gaat veranderen en dat je in het belang van de leerlingen beter samen een toekomstvisie kan ontwikkelen, dan elkaar als concurrenten te benaderen.' Het klinkt nogal abstract. Kunt u een voorbeeld geven? Du Pont: 'Techniek is in Zeeuws-Vlaan deren altijd heel belangrijk geweest. Je zou kunnen denken aan de oprichting van één centrale plek voor praktijkvakken van techniek. Maar dan wel state of the art Ander voorbeeld is het organiseren van een doorgaande lijn tussen vmbo en mbo, zodat leerlingen minder tijd verliezen.' 71

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2013 | | pagina 71