ole
tin
Anton du Pont. Foto: Oscar Steens
Anton du Pont (52) is voorzitter van het College
van Bestuur van Stedelijke Scholengemeenschap
De Rede in Terneuzen. Hij is getrouwd en heeft
een zoon. Eerst volgde hij een lerarenopleiding
en deed daarna onderwijskunde. In 1983 is hij
begonnen in het voortgezet onderwijs in Etten-
Leur. Halverwege de jaren tachtig maakte hij
de overstap naar het mbo en is hij 25 jaar bij
het ROC West-Brabant werkzaam geweest. In
eerste instantie als docent, vanaf begin jaren
negentig in diverse managementfuncties. In
april 2011 werd hij benaderd door 'Teurneuzen',
solliciteerde en werd aangenomen. Waarom
Terneuzen? 'Klinkt misschien clichématig, maar
ik vond en vind dat er in Zeeuws-Vlaanderen
nog echte uitdagingen en kansen liggen.'
42,5 uur per week konden doen, terwijl
dat daarvoor geen enkel probleem was.
Ja, en dan ontstaat de perceptie van toe
genomen werkdruk en krijg je daar dus
last van. Een ander aspect is dat docenten
soms nog teveel in het oude spoor zijn
blijven hangen en te weinig aansluiting
vinden bij leerlingen. Ze zouden een
andere weg moeten inslaan, gebruik
moeten maken van een breed repertoire
aan didactische werkvormen waarmee
ze leerlingen op verschillende manieren
proberen te raken en het zo voor zichzelf
makkelijker maken!'
Is De Rede veilig?
Arnoldus: 'Volgens een inspectierapport
zat het bij De Rede niet helemaal goed,
met name op het vlak van sociale veilig
heid. En laat ik er niet omheen draaien,
er zijn hier in het verleden wel een paar
incidentjes geweest. Vervolgens hebben
we alle regelingen en protocollen erop
nageslagen. Wat vereist de wet? Wat is bij
De Rede nog onvoldoende geregeld. Dat
bleek reuze mee te vallen. We hebben
zwaar ingezet op "ogen en oren"; conciër
ges, toezichthouders die alles nauwlettend
in de gaten houden. Ze volgen leerlingen
en als ze het gevoel hebben dat een leer
ling iets "verkeerds" gaat doen, dan gaan
ze er preventief op af.'
Wij liepen zonder enige controle naar
binnen...
Arnoldus: 'Maar ze hebben jullie wel
degelijk opgemerkt... Ons veiligheidssys
teem draait om sociale controle. Je kan
echt niet zomaar een klas in lopen als ze
je niet kennen of het niet vertrouwen.
Alles wordt gezien, alles. En de leerlin
gen ervaren De Rede trouwens als veilig.
Detectiepoortjes? Ik ben blij dat ze hier
niet nodig zijn, ze horen ook niet bij ons
imago.'
De Rede heeft net als andere instellingen
in Zeeuws-Vlaanderen te maken met
krimp. Wat betekent dat?
Du Pont: 'De krimp is een gegeven, alhoe
wel Lex en ik als buitenstaanders nog zeer
geregeld aan docenten van hier moeten
uitleggen dat die krimp echt een realiteit
is. Men zit in een soort ontkenningsfase.
Zeggen ze: hoezo krimp? Bij mij in de
straat worden nog zoveel kinderen gebo
ren. Dan confronteer je ze met cijfers.
Reactie: die kloppen niet. Oké, toen heb
ben we gezegd: "Laat de cijfers voor wat
ze zijn, erken dat er krimp is en - heel
belangrijk - zie dat niet als een bedrei
ging, maar juist als een kans." Een kans
om ervoor te zorgen dat Zeeuws-Vlaan
deren ook in de toekomst kwalitatief
hoogwaardig onderwijs kan aanbieden.
Maar, let wel, daar past geen onderwijs op
de klassieke manier meer bij. We moeten
hervormen, er moet een nieuw onder
wijsconcept komen.
Eerste speerpunt daarin is het "oplei
den op maat". We laten het leerstofjaar-
klassensysteem los, maar gaan zowel ver
ticaal, horizontaal als diagonaal program
meren. Dat wil zeggen dat leerlingen uit
verschillende klassen, met verschillende
leeftijden en niveaus en van verschillen
de scholen gegroepeerd worden rondom
bepaalde inhoud.
Tweede speerpunt van ons onder
wijsconcept is: samenwerking. We moe
ten onder ogen zien dat de twee scholen
in Terneuzen bij elkaar over twaalf jaar
misschien net zoveel leerlingen hebben
als De Rede nu. Nogmaals over de pre
cieze cijfers, kun je twisten. Vaststaat dat
er iets gaat veranderen en dat je in het
belang van de leerlingen beter samen een
toekomstvisie kan ontwikkelen, dan elkaar
als concurrenten te benaderen.'
Het klinkt nogal abstract. Kunt u een
voorbeeld geven?
Du Pont: 'Techniek is in Zeeuws-Vlaan
deren altijd heel belangrijk geweest. Je
zou kunnen denken aan de oprichting
van één centrale plek voor praktijkvakken
van techniek. Maar dan wel state of the art
Ander voorbeeld is het organiseren van
een doorgaande lijn tussen vmbo en mbo,
zodat leerlingen minder tijd verliezen.'
71