ze $c h t cm ccn sc bat Lex Arnoldus. Foto: Oscar Steens Arnoldus: 'We zijn ook bezig om nieuwe doelgroepen aan te boren, zodat je je voorzieningen optimaal kan inzetten. Denk aan scholing van werklozen of het bijscholen van werknemers uit bedrij ven. Tegelijk betrekken we bedrijven bij ons onderwijs. Nu is het al zo dat een informaticabedrijf projecten doet met leerlingen. Op die manier haal je gezonde prikkels van buiten naar binnen, gaan docenten sneller bewegen en zien leerlin gen in dit geval dat informatica niet alleen bestaat uit cijfers. Het mes snijdt dus aan meerdere kanten. Leuk is trouwens dat het binnenhalen van bedrijven nu her en der in het land ook zijn navolging vindt.' Hoe reageert de Zeeuwse Onderwijs Autoriteit op de aanpak van De Rede? Du Pont: 'Toen we in 2011 begonnen, was de stemming nog van "nou dat moeten we maar eens zien". Maar nadat we het samenwerkingscontract hadden getekend en het beleid werd uitgestippeld, zijn we snel doorgestoomd naar het concretiseren van onze plannen. Op dit moment zijn docenten druk bezig nieuwe onderwijs programma's te schrijven onder andere voor de doorgaande lijn vmbo-mbo. Als alles goed gaat, gaan we daar in augustus 2014 al mee starten.' Twee voortvarende onderwijsbestuurders nota bene van buiten Zeeland gaan de hele boel ondersteboven gooien. Hoe erva ren leraren van De Rede dat? Amoldus: 'Als duidelijk en soms ook als bedreigend. Maar we leggen de nadruk op het positieve. Dat het gaat om waarde voor de toekomst, dat we ervoor moeten zorgen dat we krimpbestendig zijn. Want laat één ding duidelijk zijn: als we niets doen, gaan we op den duur ten onder.' Du Pont: 'Ik wil graag toevoegen dat veel van onze plannen al verwoord ston den in ons beleidsplan 2007-2011, dus zo nieuw is het niet. Het verschil is alleen: destijds is er niets mee gedaan. Die vrij blijvendheid is nu voorbij. De koers is bepaald, al begrijpen we heel goed dat je gedragsveranderingen, een cultuur niet in één week verandert. In een innovatie- Lex Arnoldus (53) is lid van het College van Bestuur Stedelijke Scholengemeenschap De Rede in Terneuzen. Hij is getrouwd en heeft twee kinderen. Hij volgde de pedago gische academie, een agogische beroeps opleiding en de Nederlandse School voor Onderwijsmanagement aan de Universiteit van Amsterdam. Hij begon te werken als alfabeti- seur van volwassenen. Daarna heeft hij dertig jaar gewerkt in Rotterdam-Rijnmond bij een onderwijsafdeling die tot taak had om educatie te organiseren voor moeilijke doelgroepen, op moeilijke plekken - gevangenissen, sociale werkplaatsen. 'Op een goed moment wilde ik iets anders; ander werk, een andere plek. En ben ik actief op zoek gegaan. Toen De Rede in beeld kwam, hoefde ik dan ook niet lang na te denken. Mooie klus! Doen!' proces is het bepalen van het juiste tempo altijd het moeilijkste; de een loopt nu een maal sneller dan de ander.' Wat gebeurt er met mensen die 'weigeren' om mee te werken? Arnoldus: 'Als je niet wilt accepteren dat het nooit meer zo zal worden als het was, dan zullen we je bij wijze van spreken helpen om van boord te gaan als dat voor beide partijen beter is.' Hoe is die cultuuromslag ingezet? Du Pont: 'Door eerst in kleine groepen veel te praten. We realiseren ons dat de materie abstract is, maar door het er met elkaar over te hebben gaat het leven.' Arnoldus: 'Wat je in die gesprekken wel merkt, is dat ze, laat ik het zo zeggen, niet makkelijk professioneel ruzie durven maken. Ze stellen zich hier en daar nogal conflictmijdend en introvert op, terwijl we in dit proces juist een open, interactieve houding nodig hebben. Hoe we ze zover krijgen? Misschien is dat wel de aller grootste uitdaging...' 72

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2013 | | pagina 72