ze $c h
t cm ccn sc bat
Lex Arnoldus. Foto: Oscar Steens
Arnoldus: 'We zijn ook bezig om
nieuwe doelgroepen aan te boren, zodat
je je voorzieningen optimaal kan inzetten.
Denk aan scholing van werklozen of het
bijscholen van werknemers uit bedrij
ven. Tegelijk betrekken we bedrijven bij
ons onderwijs. Nu is het al zo dat een
informaticabedrijf projecten doet met
leerlingen. Op die manier haal je gezonde
prikkels van buiten naar binnen, gaan
docenten sneller bewegen en zien leerlin
gen in dit geval dat informatica niet alleen
bestaat uit cijfers. Het mes snijdt dus aan
meerdere kanten. Leuk is trouwens dat
het binnenhalen van bedrijven nu her en
der in het land ook zijn navolging vindt.'
Hoe reageert de Zeeuwse Onderwijs
Autoriteit op de aanpak van De Rede?
Du Pont: 'Toen we in 2011 begonnen, was
de stemming nog van "nou dat moeten
we maar eens zien". Maar nadat we het
samenwerkingscontract hadden getekend
en het beleid werd uitgestippeld, zijn we
snel doorgestoomd naar het concretiseren
van onze plannen. Op dit moment zijn
docenten druk bezig nieuwe onderwijs
programma's te schrijven onder andere
voor de doorgaande lijn vmbo-mbo. Als
alles goed gaat, gaan we daar in augustus
2014 al mee starten.'
Twee voortvarende onderwijsbestuurders
nota bene van buiten Zeeland gaan de
hele boel ondersteboven gooien. Hoe erva
ren leraren van De Rede dat?
Amoldus: 'Als duidelijk en soms ook als
bedreigend. Maar we leggen de nadruk
op het positieve. Dat het gaat om waarde
voor de toekomst, dat we ervoor moeten
zorgen dat we krimpbestendig zijn. Want
laat één ding duidelijk zijn: als we niets
doen, gaan we op den duur ten onder.'
Du Pont: 'Ik wil graag toevoegen dat
veel van onze plannen al verwoord ston
den in ons beleidsplan 2007-2011, dus zo
nieuw is het niet. Het verschil is alleen:
destijds is er niets mee gedaan. Die vrij
blijvendheid is nu voorbij. De koers is
bepaald, al begrijpen we heel goed dat je
gedragsveranderingen, een cultuur niet
in één week verandert. In een innovatie-
Lex Arnoldus (53) is lid van het College
van Bestuur Stedelijke Scholengemeenschap
De Rede in Terneuzen. Hij is getrouwd en
heeft twee kinderen. Hij volgde de pedago
gische academie, een agogische beroeps
opleiding en de Nederlandse School voor
Onderwijsmanagement aan de Universiteit van
Amsterdam. Hij begon te werken als alfabeti-
seur van volwassenen. Daarna heeft hij dertig
jaar gewerkt in Rotterdam-Rijnmond bij een
onderwijsafdeling die tot taak had om educatie
te organiseren voor moeilijke doelgroepen,
op moeilijke plekken - gevangenissen, sociale
werkplaatsen. 'Op een goed moment wilde ik
iets anders; ander werk, een andere plek. En
ben ik actief op zoek gegaan. Toen De Rede in
beeld kwam, hoefde ik dan ook niet lang na te
denken. Mooie klus! Doen!'
proces is het bepalen van het juiste tempo
altijd het moeilijkste; de een loopt nu een
maal sneller dan de ander.'
Wat gebeurt er met mensen die 'weigeren'
om mee te werken?
Arnoldus: 'Als je niet wilt accepteren dat
het nooit meer zo zal worden als het was,
dan zullen we je bij wijze van spreken
helpen om van boord te gaan als dat voor
beide partijen beter is.'
Hoe is die cultuuromslag ingezet?
Du Pont: 'Door eerst in kleine groepen
veel te praten. We realiseren ons dat de
materie abstract is, maar door het er met
elkaar over te hebben gaat het leven.'
Arnoldus: 'Wat je in die gesprekken
wel merkt, is dat ze, laat ik het zo zeggen,
niet makkelijk professioneel ruzie durven
maken. Ze stellen zich hier en daar nogal
conflictmijdend en introvert op, terwijl we
in dit proces juist een open, interactieve
houding nodig hebben. Hoe we ze zover
krijgen? Misschien is dat wel de aller
grootste uitdaging...'
72