aan hun eigen onderwijsproces. Aan het begin van hun schoolcarrière op De Rede krijgen de brugklassers klas sikaal les volgens een vast rooster. In de toekomst zal dit in kleine stapjes gaan veranderen. Met behulp van ict-techno- logieën wordt er steeds meer rekening gehouden met een persoonlijke leerstijl, individuele interesses, leertempo en het persoonlijke niveau van een leerling: het Leren op Maat. In de bovenbouw wordt het gepersonaliseerde programma voort gezet. Open en veilig De Rede hecht veel waarde aan een goede begeleiding van leerlingen. Elke leerling moet voldoende aandacht krijgen. De sfeer in de klas en op school is zodanig dat alle leerlingen zich op hun gemak kunnen voelen. Op diverse terreinen heeft De Rede leerlingenbegeleiding georganiseerd: ondersteuning bij het leren, persoonlijke en sociale begeleiding van de leerling en de klas, en begelei ding bij de keuzes die leerlingen tijdens hun schoolloopbaan maken. Een aantal docenten heeft daarvoor speciale taken gekregen: als mentor of decaan. Het Interne Zorgteam (IZT) bestaat uit een maatschappelijk werker, een jeugdarts en de orthopedagogen. Zij begeleiden leerlingen bij sociaal-emotionele en soci aal-medische problemen. Leerlingen kun nen verwezen worden door de mentoren en afdelingsdirecteuren, maar ook ouders kunnen contact opnemen met het IZT. Uiteraard kunnen leerlingen zich ook zelf melden. Soms komt het voor dat leerlingen gepest worden of moeite hebben met vrienden maken en vriendschappen in stand houden. Als ze dat willen kunnen ze de Training Sociale Vaardigheden volgen. Hoogbegaafde leerlingen mogen twee tot vier keer per week de les verlaten om te gaan werken aan een project dat zij zelf hebben uitgezocht. De hoogbegaafde leerlingen worden begeleid door een coör dinator. 74

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2013 | | pagina 74