(rechts) Henny Radijs bakt strippen in haar atelier; (linksboven) Jan Verhey, assistent van Henny Radijs, kneedt de platen voor een keramisch mozaïek; (linksonder) glazuren van platen met vingerafdrukken (1952-1954). Foto's: RKD productie van veel soorten glazuur met een gamma aan verschillende kleurstellingen. Geen enkele kera miekfabriek blijkt echter in staat tegen een redelijke prijs voldoende kwalitatief hoogwaardige elementen voor de reusachtige kunstwerken te leveren. Het gaat daarbij om tienduizenden keramische staafjes of pijpjes en duizenden tegels die nodig zijn voor de grote mozaïeken. Daarom zoekt hij contact met pottenbakster Henny Radijs, die haar atelier in Delfs- haven heeft (Het Parool, 12 augustus 1952). Zij blijkt bereid haar werkruimte met ovens ter beschikking te stellen en Louis komt er regelmatig over de vloer om de technieken te leren en later in eigen atelier toe te passen. Grootste glas in beton kunstwerk in Europa De monumentale kunst van Louis van Roode krijgt in de loop van de jaren vijftig van de vorige eeuw lande lijke bekendheid en waardering. Veelal volgt hij in het voetspoor van de belangrijke Rotterdamse architec ten, maar vaak ook wordt nadrukkelijk om zijn eigen inbreng gevraagd. In deze periode gaat Louis, altijd op zoek naar nieuwe mogelijkheden, over op de techniek van glas in beton. Een sprekend voorbeeld daarvan is zijn werk aan het Stationspostkantoor in Rotterdam. In 1954 krijgen de gebroeders Evert en Herman Kraaijvanger de opdracht van de PTT om naast het centraal station een gebouw te ontwerpen voor de mechanische behandeling van poststukken aan het 12 Zeeuws Tijdschrift 2014 1

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2014 | | pagina 12