11 I mm (van boven naar beneden) Het glasmozaïek in het Laboratorium voor Massaspectografie in Amsterdam; detail van het glasmo zaïek; prof. dr. J. Kistemaker met twee assistentes en Robi van Roode (rechts) voor het mozaïek in de hal van het AMOLF in Amsterdam. Foto: Van Roode worden vastgezet in een onderling verband. Daarmee is het tot dan toe grootste kunstwerk uit een stuk in Europa. Er staat dan een wand van 52 meter hoog en zeven meter breed, met daarin de uitsparingen voor de betonramen. Nadat het veertig jaar dienst heeft gedaan, wordt het pand door de PTT in het kader van een reorganisatie verlaten. Na vijf jaar leegstand krijgt het de status van gemeentelijk monument en wordt een begin gemaakt met de herbestemming, renovatie en restauratie. Glasmozaïek voor het Laboratorium voor Massaspectrografie Van geheel andere aard is het mozaïek uit i960 voor het nieuwe gebouw van het Laboratorium voor Massa spectrografie in Amsterdam, tegenwoordig het AMOLF, een onderzoeksinstituut van de Stichting voor Fun damenteel Onderzoek der Materie (FOM). Jacob Kis temaker, natuurkundige, hoogleraar en directeur van het instituut, is zo zeer onder de indruk van het werk van Louis van Roode dat hij een glasmozaïek voor de hal in zijn laboratorium wil laten maken. Kistema ker denkt aan een symbolische voorstelling van de evolutie van materie. Van Roode wil liever een non- figuratieve voorstelling maken. Kistemaker geeft toe en laat Louis zijn gang gaan. Kistemaker brengt een bezoek aan het atelier en stemt in met het ontwerp. Van Roode gaat aan de slag samen met zijn medewer kers en dochter Robi. Het resultaat is een 1-vormige glasmozaïek van 5,5 x 3,5 meter in de dominerende kleuren blauw en goud. Hoewel gedeeltelijk figuratief stelt het toch een evolutionaire ontwikkeling voor. Kistemaker schrijft in een brief aan Louis: 'Terug van mijn vakantie vind ik je meesterwerk. Ik ben er 18 Zeeuws Tijdschrift 2014 1

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2014 | | pagina 18