r j-j-w J?.M mrA J SS f i» --f*2Jwg° 1 I '^L n&i h-V i>> :---— - V, (van boven naar beneden) Het glasmozaïek losgemaakt van de asbestplaat; schikken van de losse onderdelen; aanbrengen facing als tijdelijke drager; nieuwe hechtlaag op bitumen onderkant van mozaïek. Foto's: Art Conservation enthousiast over en vind, dat het in elk opzicht aan mijn verwachtingen beantwoord. De kleur vooral het goud is zeer levendig en helder. Het is fris. Het heeft aan de 100 mensen die er hier dagelijks komen en langs lopen, van alles ontlokt. Er zijn uitgesproken controverses over. Kortom je merkt wel, het is goed Het lokt gedachten en discussies uit. Een elk ziet er zijn eigen beeld in, als in een spiegel. De duiding is aan een ieder voor zich, en dat is de waarde van alle symboliek.' In de nieuwbouw van het instituut is er volgens de nieuwe directeur geen plaats meer voor het mozaïek. Het glasmozaïek wordt in 2010 gered door prof. dr. Jaap Boon en Robi van Roode en verwij derd door Art Conservation, een instelling die zich toelegt op beheer en behoud van erfgoed. Zolang er geen herbestemming is gevonden, slaat Heemschut het mozaïek in onderdelen op in het depot van de Stichting Cultureel Erfgoed Zeeland (SCEZ) in Mid delburg. Plaatsing in het voormalige Hotel Britan nia in Vlissingen zou een goede optie zijn geweest, maar door de eindeloze juridische procedures tussen Vlissingen en een projectontwikkelaar besluit Heem schut het publiekelijk aan te bieden. Na een oproep in NRC Handelsblad reageert onder meer het Science Centre van de Technische Universiteit Delft, die er een uitstekende plek voor heeft bij de vakgroep Kernfysica. Art Conservation transporteert het moza- iek naar zijn atelier in Vlaardingen, waar het wordt gerestaureerd. Vervolgens wordt het kunstwerk in onderdelen naar het Science Centre getransporteerd om het op de wand van de expositieruimte te mon teren. Op 6 februari 2014 wordt het glasmozaïek onthuld. 19 Zeeuws Tijdschrift 2014 1

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2014 | | pagina 19