IIDSCHRIF
llf
Zee op Land
Van de Velde
Publicatiefonds
Jaargang 64, nummer 1, 2014
Redacti e
Paul van der Velde (hoofdredacteur), Lineke Broos,
Frits de Coninck, Marcel Migo, Oscar Steens,
Francisca van Vloten en Dick van der Wouw
Vaste medewerkers
Machteld Berghauser Pont (Zeeuwse Boekenprijs), Albert
Clement (muziek), Johan de Koning (architectuur), Jan J.B.
Kuipers (signalementen), Mario Molegraaf (poëzie), Jaap de
Moor (geschiedenis), Katinka Polderman (column), Anda van
Riet (fotografie), Menno Steketee (culinair), André van der
Veeke (proza) en René de Visser (curiosa)
Bestuur Stichting Zeeuws Tijdschrift
J.M.M. Polman (voorzitter), A.J. de Visser (secretaris), J.A.M.
Nijskens (penningmeester), D. van den Bout, A.L. Oosthoek,
K. Scherphuis
Adres
Postbus 503, 4330 AM Middelburg, 0114 - 32 28 78,
redactie@zeeuwstijdschrift.nl, www.zeeuwstijdschrift.nl
Abonnement
Het Zeeuws Tijdschrift verschijnt vier keer per jaar. De abonnements
prijs bedraagt 47,30 euro. Buiten Nederland: 32,30 euro. Abonneren
kan telefonisch of via de website. Opzegging dient schriftelijk te
geschieden twee maanden voor het einde van het lopende jaar.
VORMGEVING
Pharos M. van Hootegem
DRUK
Pieters Grafisch Bedrijf B.V. Groede
Adverteerders
Auberge De Campveerse Toren Veere, ZorgSaam Zeeuws-
Vlaanderen, Zeeuws Veilinghuis, Wauters Hulst bv, Damen
Schelde Naval Shipbuilding, HZ University of Applied Sciences,
UCR University College Roosevelt, Stichting Zigzag, N.V.
Westerscheldetunnel SNS Bank, Pieters Grafisch Bedrijf B.V.
Groede, Stedelijke Scholengemeenschap De Rede, Provinciale
Zeeuwse Courant, Koninklijke Zeelandia Groep b.v., de
Drukkery Middelburg, De Koperen Tuin Goes, Schulting
Partners Middelburg
2014 Zeeuws Tijdschrift, ISSN 0166-5154
I
Het Van de Velde Publicatiefonds bevordert het cultuurhistorische besef op
Walcheren en van de stad Vlissingen in het bijzonder, in de vorm van publicaties,
in de breedste zin van de betekenis. Het fonds is ontstaan uit de uitoefening
van het uitgeversvak door vier generaties Francois van de Velde in Vlissingen.
Louis van Roode (rechts) beoordeelt samen met een bouwkundige de kunst-
stenenwand voor het Stationspostkantoor in Rotterdam. Foto:RKD
Het fries van Louis van Roode in Vlissingen
Het eerste nummer van de 64ste jaargang van het
Zeeuws Tijdschrift is volledig gewijd aan Louis van
Roode, een van de iconen van de monumentale kunst
van de wederopbouw. Wie is die man zullen vele
lezers denken. Dat dacht ik ook toen ik rond de jaar
wisseling een manuscript van een later dit jaar uit te
brengen monografie van Van Roode geschreven door
Willem Heijbroek in handen kreeg. Ik las die in een
ruk uit. Iedereen die in Barcelona is geweest kent
ongetwijfeld het Park Güell met de veelkleurige moza-
iekversieringen van Antoni Gaudi. Maar wie kent na
een bezoek aan Vlissingen het fries met het kleurrijke,
geraffineerde mozaïek van Van Roode uit eind jaren
vijftig begin jaren zestig van de vorige eeuw? Dit 120
meter lang bij 1,20 meter hoge, keramische mozaïek
op de balkonfriezen van hotel Britannia in Vlissingen
werd door de Spaanse Almudena Yagüe Lucas, die
bij de restauratie van beide was betrokken, fraaier
genoemd dan het mozaïek van Gaudi. Misschien ligt
het er deels aan dat het werk geen titel heeft maar
zeker ook omdat die monumentale kunst waarvan
Van Roode een representant is pas nu geherwaardeerd
begint te worden. De erin verwerkte afbeeldingen van
fantasie-zeedieren zijn emblematisch voor een provin
cie die zich als land in zee profileert.
In de afgelopen 20 jaar zijn er heel wat kunste
naars de revue gepasseerd in dit tijdschrift dat daar
mee niet alleen een platform is voor de contemporai
ne kunst maar ook voor kunstenaars die in het verle
den in Zeeland hebben gewerkt en in de vergetelheid
dreigen te raken. Bijvoorbeeld die van de Kunstkring
Het Zuiden, actief tussen de twee wereldoorlogen in
datzelfde Vlissingen, of nu van Louis van Roode wiens
fries ik bij deze Zee op Land zou willen dopen.
Paul van der Velde,
hoofdredacteur
Voorkant omslag: kleurenlitho van Louis van Roode van voor
1941. Particuliere collectie. Achterkant: glasmozaïek van Louis
van Roode uit 1961. Science Centre Delft.