LOUIS VAN ROODE (1914-1964): Pe man die de grote maten niet schuwt tekst Willem Heijbroek De monumentale kunst van de wederopbouw (1940-1965) dreigt in snel tempo te verdwijnen. Veel gebouwen uit die periode worden gesloopt of herbestemd. Vaak gaat de daarin aanwezige kunst ver loren of wordt in het gunstigste geval herplaatst. De redding van een glasmozaïek van Louis van Roode dat in 1961 in het FOM-Laboratorium voor Massascheiding (het huidige FOM-in- stituut AMOLF) in Amsterdam werd geplaatst, de restauratie ervan en herplaatsing in het Science Centre Delft vormt de directe aan leiding voor deze publicatie. Hierop en op twee andere sprekende voorbeelden van Van Roodes monumentale kunst, zijn glas in beton kunstwerk (1959) aan het Stationspostkantoor in Rotterdam toen het grootste buitenkunstwerk in Europa en het 120 meter lange keramische mozaïek (1954 en i960) voor Hotel Britannia in Vlis- singen is dit artikel gericht. Het Zeeuws Tijdschrift neemt daarmee een voorschot op de monografie met als werktitel 'Louis van Roode (1914-1964): Meester in Monumentaal Maatwerk' die ter gelegen heid van zijn honderdste geboortedag zal uitkomen. 5 Zeeuws Tijdschrift 2014 1

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2014 | | pagina 5