Louis van Roode, De Wachtzandsteen en mozaïek, eregraf op de Algemene Begraafplaats Crooswijk in Rotterdam (1948) De wandschilderingen, grafiek en samenwerking met architecten blijven niet onopgemerkt. De direc teur van het Amsterdamse Stedelijk Museum, Willem Sandberg, nodigt de in 1946 gevormde monumentale kunstbeweging Groep R, waar Van Roode lid van was, uit voor een expositie met als titel 'Rotterdamse schilders, wandschilders, grafici, beeldhouwers, architecten'. Deze expositie, die loopt van november 1949 tot januari 1950 in vijf zalen van het museum, richt zich op de samenwerking van architecten met kunstenaars, gespecialiseerd in wandschilderingen en andere monumentale kunstvormen (De Tijd, 12 november 1949). Louis van Roode legt zich verder toe op de samen werking met architecten. Omdat hij goed leiding kan geven, overzicht houden en richting bepalen bij het ontwerpen en uitvoeren van grote monumentale (boven) Wandschildering (detail) van Louis van Roode in het Schielandshuis in Rotterdam (1948); (onder) Louis van Roode werkt aan het plastiek De Cargadoor (1950). Foto's: RKD werken, wordt hij door vrijwel alle belangrijke archi tecten uit de wederopbouwperiode gevraagd om hun gebouwen te verfraaien. Daartoe behoren onder meer: Jo van de Broek, Jaap Bakema, Aad Viergever, Evert en Herman Kraaijvanger, Joost Boks, Huig Maaskant, Willem van Tijen en Ko Oud. De wederopbouw is volop aan de gang. In 1950 is de haven van Rotterdam uitgegroeid tot de grootste haven van Europa. Daarom wordt dat jaar de havententoonstelling Rotterdam Ahoy! geor ganiseerd. De tentoonstellingshal krijgt de naam Ahoy'-hal. Louis van Roode beschildert een wand van zeven meter met daarop het draadplastiek De Cargadoor (Het Vrije Volk, 17 mei 1950). De nog onbekende Karei Appel maakt een twintig meter hoge kleurrijke sculptuur De Levensboom van Rotter dam. Louis raakt met hem bevriend. 9 Zeeuws Tijdschrift 2014 1

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2014 | | pagina 9