De opkomst van het tweetalig onderwijs, ook in het vmbo, is een voorbeeld. Maar ook de conferentie van de International Environment Sustainability Project Olympiad (INESPO), waarmee leerlingen met duur zaamheidsoplossingen vanuit de hele wereld in 2013 in Zeeland neerstreken. Voor wat betreft de inclusie spelen ook allerlei initiatieven, zoals verderop in het Zeeuws Tijdschrift blijkt. Zeeuwse onderwijzers en onderwijsbestuurders willen - weer gebruikmakend van de kleine schaal - toewerken naar dat type inclusief onderwijs dat alle leerlingen doet excelleren. Ook op het gebied van breed onderwijs kent Zeeland al veel experimenten: via het Technocentrum, in de Kinderkunstweek, in de Maand van de Vrijheid. Er gebeurt weliswaar veel op het gebied van onderwij sexcellentie, maar het onderwerp zou toch hoger op de Zeeuwse beleidsagenda mogen. De WRR beschreef in 2013 het cruciale belang van het genere ren en verspreiden van kennis voor de Nederlandse economie. Utrecht is de meest innovatieve regio van Europa vanwege de aanwezigheid van een univer siteit, in combinatie met gerichte aandacht voor de contacten tussen overheid, ondernemingen en ken nisinstellingen - de triple helix. Een maatschappij kan zich niet beter voorbereiden op de toekomst dan via investeringen in het onderwijs en de kenniseconomie. Dit geldt zeker in een provincie met relatief veel laag opgeleiden, zoals Zeeland. Excellent onderwijs doet niet alleen het onderwijsniveau en dat van onderwij zers stijgen. Het kan ook ouders met vrije beroepen naar Zeeland trekken, anderen hier houden of juist hoogvliegers overhalen om die baan in Zeeland wél te nemen. Onderzoeksprojecten naar onderwij sexcel lentie kunnen zich beroepen op externe financiering, en daarmee veel bereiken. De activiteiten rondom onderwij sexcellentie - cursussen, productontwikke ling - vormen een economie op zich. Tot slot versterkt excellent onderwijs niet alleen de aansluiting tussen klaslokaal en maatschappij en bedrijfsleven, maar vormt het ook die ondernemende, creatieve jongeren die hun eigen banen scheppen. Naast deze algemene redenen om juist in al het Zeeuws onderwijs naar excellentie te streven, gelden voor het hoger onderwijs nog extra argumenten. Hoger onderwijs trekt immers jongeren naar de pro vincie, of houdt ze juist hier. Het Zeeuws Tijdschrift beschreef al in 2004 fijntjes hoe Zeeland een brain drain kent, in plaats van een brain gain. Dit heeft niet alleen consequenties voor de demografie en de eco nomie, maar ook voor de toekomstbestendigheid van de provincie. Studenten bieden verjonging, maar ook economisch gewin: de Universiteit Gent berekende dat iedere student de Zeeuwse economie 15.000 euro per jaar oplevert. Hoger onderwijs creëert ook banen voor hoogopgeleiden. Zij kopen niet alleen huizen, en doen boodschappen, maar nemen ook sociaal en cultureel kapitaal en bestuurskracht mee. Vaak vallen studenten voor Zeeland, en gaan zij hier uiteindelijk aan het werk. In andere gevallen trekken zij de wereld in, als ambassadeur voor de provincie. Van doe- naar denkprovincie Hoe zouden deze ambities concreet gestalte kunnen krijgen? Deels door met alle betrokken partijen een Centrum voor Onderwij sexcellentie op te richten. Zo'n centrum zou het hart vormen van onderwijs- en onderzoeksinitiatieven en productontwikkeling. Leer krachten uit alle onderwij sgeledingen zouden er cur sussen kunnen volgen over wat leerlingen doet excel leren, en (andere) academici bijscholing op pedago gisch gebied. Ook kunnen, onder leiding van de hoog leraar onderwijsexcellentie, leerkrachten onderzoek doen naar onderwijsexcellentie en de resultaten direct toepassen. Daarnaast is er ruimte voor productontwik keling, waarbij de Pittige Plus Torens een voorbeeld kunnen zijn. Zo'n Centrum vraagt inzet van alle par tijen: de betrokken overheden, de onderwijsinstellin gen zelf en ook de maatschappij. Tegelijkertijd vormt stevige inzet op onderwijsexcellentie de best denkbare investering in de Zeeuwse toekomst. Zoals Henk Pool van Dow het onlangs mooi verwoordde: Zeeland moet van een doe-, ook een denkprovincie worden! Literatuur Brusse, P. Dekker, J. (2013). Geschiedenis van Zeeland III. Utrecht: WBooks. Lenders, J. (1988). De Burger en de Volksschool: culturele en men tale achtergronden van een onderwijshervorming Nederland 3780 - 3850. Nijmegen: SUN. Lans, N. (2002). 225 jaar Nederlandsche Maatschappij voor Nijverheid en Handel. Schiedam: FreeLans. Stevens, L. (2004). Zin in school. Amersfoort: CPS Uitgeverij. Nussbaum, M. (2011). Niet voor de winst: waarom de democratie de geesteswetenschappen nodig heeft. Amsterdam: Ambo. WRR (2013). Naar een lerende economie. Amsterdam: Amsterdam University Press. Barbara Oomen is dean van het University College Roosevelt in Middelburg en hoogleraar Rechten aan de Universiteit Utrecht. ïo Zeeuws Tijdschrift 2014 2-3

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2014 | | pagina 10