EN COLLABORATIVE LEARNING voor, geen zin in. Onderwijs werd veelal inferieur aan onderzoek gezien.' Hoe bent u begonnen aan de Roosevelt Academy? 'Mijn opdracht was in het Social Science Department van de academie een curriculum voor psychologie te ontwikkelen. Ik heb eerst mijn hele vak doorgelicht en daarna ben ik - overigens in alle onzekerheid - gestart met allerlei experimenten in de klas. Cruciaal daarbij was actieve betrokkenheid van en actief leren door de studenten. Daarbij wilde ik wekelijks van ze weten wat ze vonden van de manier waarop ik bezig was. Achter af blijkt uit talloze wetenschappelijke onderzoeken dat dat een van de belangrijkste kenmerken is van excel lent teaching. Namelijk: feedback. En dan niet zozeer feedback van de docent naar de student, maar juist van de student naar de docent. Wat hebben ze van je onderwijs begrepen en wat niet, wat vonden ze interes sant, waar willen ze meer van weten, hoe leren ze. Dat bracht en breng ik voortdurend in kaart.' Wat betekent de term excellent teaching eigenlijk? 'Er bestaat geen internationaal overeengekomen defi nitie van. Uit veel wetenschappelijke publicaties blijkt dat het er vooral om gaat leerprocessen zo te organi seren en te stimuleren dat leerlingen en studenten zoveel mogelijk hun talenten kunnen ontwikkelen en zich bewust worden van hun potenties en interesses.' Is dat onderwijsconcept iets van de laatste decennia? 'Nee, het bestaat al duizenden jaren. We komen het al tegen in de vroege tijd van het taoïsme in China, zo'n 300 tot 400 jaar voor onze jaartelling. Daar was het onderdeel van een levensfilosofie en ging het erom hoe je kinderen en jongeren zodanig kon onderwijzen dat kennis en een vruchtbaar en wijs gebruik daarvan gelijktijdig werden bevorderd. Dat lukt volgens de vroege taoïsten alleen als het kind zowel onderwerp als medebepaler van het onderwijsproces is. Onderwijs is daarmee in belangrijke mate persoonlijk en vindt bij voorkeur plaats in kleine groepen waar de docenten en studenten elkaar persoonlijk kennen. Dat idee van onderwijs heeft vele eeuwen later model gestaan bij de vorming van kleinschalige colleges aan bijvoorbeeld universiteiten als die van Oxford en Cambridge en ver volgens ook in de Verenigde Staten aan universiteiten waar kleinschalige colleges werden gevormd. Je kunt met recht zeggen dat de modellen van excellent teaching die vroeger vooral golden voor de happy few nu in hoge mate zijn gepopulariseerd of dat in ieder geval worden.' Hoe werkt excellent teaching in de praktijk? 'Daarop kan je niet een eenduidig antwoord geven, het gaat om de principes van waaruit je vertrekt. En nog maals: daarbij is niet van doorslaggevend belang wat je vindt, maar in hoeverre het research-based is. Ik noemde het begrip feedback van studenten naar docenten al. 13 Zeeuws Tijdschrift 2014 2-3

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2014 | | pagina 13