(links) Prof. dr. Pieter Ippel doceert Law, Justice and Society; (midden)ir. dr. Richard van den Doel geeft het vak Mathematical Ideas
and Methods in Contexts.
Dat kan op verschillende manieren. Een betrekkelijk
eenvoudige is door studenten na ieder college of class
vier vragen te laten beantwoorden: i. welke boodschap
neem je van deze les mee naar huis? 2. waar wil je
meer van weten? 3. wat snap je nog niet helemaal? En
4: what was the muddiest point of my teaching today? Dat
kun je schriftelijk laten doen door ze aan het slot van
een college een blad met deze vragen te laten invullen.
Ik doe dat eigenlijk standaard, neem die formulieren
door en kom daar dan aan het begin van het volgende
college op terug en zo nodig herschik ik in overleg
met de studenten de cursus planning of zelfs de course
manual. Ik doe het ook door tijdens een college gebruik
te maken van clickers, zeg maar stemkastjes. Studen
ten beantwoorden daarmee tijdens het college vragen
over de besproken stof of kunnen daarmee opvattingen
of vragen intikken die dan op het scherm verschijnen
en waar we vervolgens mee aan de gang gaan.
Zulke directe vormen van real time feedback vul
len een belangrijk principe van excellent learning en
teaching in, namelijk dat naarmate studenten meer
een cursus mee co-construeren, hoe groter hun enga
gement bij het onderwijs is en hoe hoger het rende
ment van het onderwijs komt te liggen. Ik herhaal: ik
verzin dit niet, dit wordt krachtig ondersteund door
wetenschappelijk onderzoek. Datzelfde geldt voor wat
reciprocal teaching en acceleration wordt genoemd. Het
eerste houdt in dat studenten regelmatig ook de rol
van docent toegewezen krijgen, dat ze aan andere stu
denten zaken gaan uitleggen, dat ze hun medestuden
ten oefeningen en experimenten laten doen en daarbij
niet zelden ook de docent betrekken die op die manier
ook weer even student wordt. Met acceleration wordt
bedoeld dat je studenten de kans geeft om zo snel en
gemotiveerd mogelijk met hun studie te vorderen. Dat
betekent onder meer dat er in een course altijd materi
aal zit dat niet verplicht is, maar waarmee snelle stu
denten verder kunnen. Aan hen dan ook vaak de taak
dat aan hun "langzamere" collega's over te dragen.'
Wat valt er te zeggen over het rendement van excellent
learning?
'Het verschil tussen gewone universiteiten en de col
leges waar we het nu over hebben, is in alle opzichten
enorm. Op colleges waar het Liberal Arts en Science-
paradigma breed gedragen wordt en geïnternaliseerd
is, zie je dat grosso modo meer dan negentig procent
van de studenten in drie jaar zijn bachelor haalt. Op
gewone universiteiten ligt dat percentage ergens tus
sen de twintig en dertig procent.'
In welke zin ontwikkelt het concept zich nog?
'De basis ervan staat inmiddels wel, het gaat meer
om verfijningen, uitwerkingen en verbeteringen.
Zo wordt er op grond van observaties steeds meer
aandacht besteed aan voice el speech, dat wil zeggen
dat je je realiseert dat sommige onderdelen van een
course andere verbaliteit vergen dan andere, dat zowel
14 Zeeuws Tijdschrift 2014 2-3