docenten als studenten niet alles op dezelfde manier overdragen. Bijvoorbeeld, het kunnen vertellen van relevante verhalen of geschiedenissen is een krachtige didactische vorm, maar zowel docenten als studenten moeten doorgaans leren hoe dat zo effectief mogelijk te doen. Een ander aspect is bijvoorbeeld het belang van close reading, dat studenten leren kern- of klas sieke teksten zodanig nauwkeurig te lezen en te behandelen dat ze in staat zijn om de portee ervan te doorgronden. Ten slotte zie je dat als je studenten vanaf het allereerste begin zelf kennis laat produceren in de vorm van onderzoek en de resultaten daarvan naar buiten laat brengen, het de betrokkenheid bij het onderwijs verhoogt en er zoiets als collectieve pride kan ontstaan. Studenten worden in dat productieproces echt uitgedaagd en geprikkeld. Soms onder flinke druk trouwens. Een student zei eens bij zijn afstude ren: "I say goodbye to hell, but I loved hell." Het effect van die druk is namelijk onder meer dat studenten elkaar gaan helpen, collaborative learning.' Zorgen onderwijstellingen waar excellent learning in de praktijk wordt gebracht doorgaans voor voldoende context om de werkwijze te realiseren? 'Dat is een gevoelig punt. Laat ik het zo zeggen, de machtsverhoudingen zijn op veel instituten nog hele maal niet in de haak. Kijk, om een vergelijking met de militaire wereld te maken, als je docenten ziet als je special forces, dan moeten zij ook opdrachten aan het achterland kunnen geven. In de praktijk is dat echter vaak niet zo. Een voorbeeld. Vlak voor een college kom ik erachter dat een computer die ik voor mijn onderwijs nodig heb niet werkt. Ik roep hulp in, maar de iet-afdeling heeft geen tijd. Ik met stoom uit mijn oren naar het management gelopen met de bood schap "als je er niet voor zorgt dat die pc het doet, dan breek ik de tent af. Reactie van die manager: "Wie bent u om dat mij op te dragen?" Die houding is op zijn zachtst gezegd niet erg bevorderlijk voor de ontwikkeling van excellent onderwijs want daar hoort dito ondersteuning bij. Als we van mening zijn dat onderwijs centraal moet staan in onze instellingen, dan zal je daarmee overeenstemmende cultuur- en organisatorische veranderingen moeten doorvoeren. Dat betekent onder meer dat de meeste macht bij de frontsoldaten, de docenten komt te liggen. Nog een ander verbeterpunt. In Nederland krijgen studen ten in college nog te weinig te maken met het grote belang van kruisbestuiving tussen verschillende disci plines bij de aanpak van problemen of het doorgron den van bepaalde verschijnselen. Terwijl, ik baseer me op een beroemd geleerde, de waarheid toch werkelijk deze is: "When God created man, he/she did not think in terms of academic disciplines".' René Diekstra is initiator en coördinator van het UCR-Harvard programma 'Excellent Learning through Teaching Excellence' dat in de week van 23-25 juni 2014 weer in Middelburg wordt gegeven (aanmelding: summerschool@ucr.nl). 15 Zeeuws Tijdschrift 2014 2-3

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2014 | | pagina 15