VAN
PASSIE EN PRESSIE,
Excelleren
in Muziek
tekst Albert Clement
Een bekende Zeeuw heeft eens gezegd: 'Fatsoen
moet je doen'. En onafhankelijk van enige politieke
voorkeur zou iedereen het met een andere bekende
Zeeuw eens moeten zijn toen deze stelde, dat je in
het onderwijs excelleren zou moeten stimuleren. Met
de aanwezigheid van een Zeeuwse Muziekschool is
er in het verleden zeker aan het stimuleren van jong
Zeeuws muzikaal talent gewerkt. Heel wat musici van
Zeeuwse bodem hebben ruime bekendheid verworven.
Wie kent bijvoorbeeld niet Bram Beekman, Marianne
Boer, Frank de Bruine, of - van van recenter tijden -
Mathieu van Bellen? En dan blijven we nog maar bij
de letter B en 'klassieke' muziek. Met de vestiging van
een universitaire instelling in Zeeland zijn de kansen
voor het excelleren in muziek aanzienlijk toegenomen.
'Waar kies je voor: voor muziek, of voor een
echt vak?' Het is een vraag die veel schoolverlaters
bezighoudt en die niet zelden tot pijnlijke keuzes, ja
keuzes tegen wil en dank, noopt. Een 'echt vak' is in
de ogen van veel ouders een vak dat goede kansen
op de arbeidsmarkt biedt. Muziek is in de oren van
veel schoolverlaters een passie, om niet te zeggen a
lifestyle. Met de vestiging van de Roosevelt Academy
kwam daar in 2004 verandering in. Al in het voorjaar
van 2005 werd daar de eerste studente toegelaten
tot de Performing Arts: een unieke studierichting die
het mogelijk maakt om musicologie met praktische
muziekbeoefening op conservatoriumniveau te com
bineren. Binnen het kader van de musicologie worden
colleges in muziekgeschiedenis, muziektheorie (beide
op diverse niveaus)muziek in context en onderzoeks
colleges (seminars) aangeboden. Bij de muziekprak-
tijk betreft het niet alleen de praktische hoofdvak
studie (vaardigheid op een muziekinstrument, zang
of compositie) maar ook koorpracticum en solfège.
Afronding van deze studierichting biedt een meer
voudig perspectief: zowel een vervolg met een Master
Musicologie, een Master in Music aan veel buiten
landse instellingen alsook een instroom in een vierja
rig BA-programma aan een Nederlands conservatori
um zijn mogelijk, naast het parallel afronden van een
reeks cursussen in een andere discipline. Sommige
studenten hebben inmiddels het speciale programma
Performing Arts succesvol met andere studierichtingen
gecombineerd, waardoor ze na hun afstuderen aan
wat inmiddels University College Roosevelt heet mini
maal drie totaal verschillende MA-programma's kun
nen gaan volgen. Zo is het mogelijk geworden om na
de middelbare school niet meer tot een noodgedwon
gen - en vooral voortijdige - studiekeuze te geraken:
de passie van de student en de eventuele pressie van
ouders kunnen in beginsel vreedzaam samengaan.
Inmiddels voerden de Performing Arts al meermalen,
en tot ieders tevredenheid, naar een succesvol vervolg
in de muziek.
Achtergrond
Aan het Middelburgse Liberal Arts College geldt als
adagium: 'The study of music as a Liberal Art requires
an integrated approach to history, theory, and perfor
mance, experience in all three fields being essential
to the understanding of music as an artistic and intel
lectual achievement'. Wie dacht dat dit principe nieuw
is, vergist zich.
Al in de middeleeuwen maakte muziek op het
Europese continent deel uit van de Zeven Vrije Kun
sten. Als discipline werd de musica - uitdrukkelijk
niet opgesplitst in theorie en praktijk - zelfs eeuwen
lang als de meest schitterende beschouwd. Formeel
verankerd in het quadrivium (de natuurwetenschap
pen) vanwege de mathematische aspecten van muziek
(intervalverhoudingen, toontrillingen etc.) werden van
oudsher steeds de raakvlakken met andere disciplines
- ook uit het trivium (de geesteswetenschappen) -
16 Zeeuws Tijdschrift 2014 2-3