leiding van Gijs Bergman ooit jarenlang een kweek
vijver voor muzikaal talent, maar thans met bezuini
gingen bedreigd, Het Zeeuws Orkest, dat thans ook
moet roeien met bescheiden financiële riemen. Een
dieptepunt was de teloorgang van een plan voor de
vestiging van een unieke Masteropleiding muziek in
Middelburg, nu zes jaar geleden, dat alle kansen voor
succes in zich had, maar door de keuze van één (niet-
Zeeuwse) bestuurder om geen handtekening te zetten
in de prullenbak verdween.
En toch: op langere termijn kan succes niet anders
dan zich bewijzen. In 2009 namen meer dan honderd
studenten deel aan de Middelburgse zomercursussen
in muziek. Voor een cursus fortepiano met Bart van
Oort en Malcolm Bilson in 2008 moest, vanwege de
meer dan dertig deelnemende studenten vanuit vrijwel
de gehele wereld (Europa, VS, Azië en Australië), op
het laatste moment een derde docent worden inge
vlogen. De fameuze Eastman School of Music vroeg
of een studente een stage leadership in music mocht
komen volgen. Andere topinstellingen vroegen om
samenwerking. Studenten excelleerden in concerten
en vervolgstudies. En Middelburg? De medewerking
op lokaal niveau was hartverwarmend, en afgaand op
de geluiden van zowel bestuurders als inwoners vond
iedereen het prachtig.
Met de vestiging van meer Liberal Arts Colleges in
Nederland in aantocht - een ontwikkeling die niet
genoeg kan worden verwelkomd - zal Zeeland er ver
standig aan doen, vooruit te kijken en zich te blijven
onderscheiden in datgene waarin het inmiddels heeft
bewezen iets te kunnen betekenen: het laten excelleren
van studenten. Een muziekprogramma als in Zeeland
bestaat aan andere colleges niet. De nu prangende vraag
zou dus niet moeten zijn óf er in Zeeland een tweede
Liberal Arts College komt, maar vooral wanneer en waar
dat er komt.
Eén ding is uit de zomercursussen op de beiaard dui
delijk geworden: ook in Veere houden de burgers van
muziek, zoals onder meer bleek uit het feit dat carillon
studenten spontaan voor een gesprek (en een glas, of
twee) in achtertuinen werden uitgenodigd. En laten we
eerlijk zijn: Veere heeft ook een prachtig stadhuis.
In de toren van het Stadhuis van Veere - een
laat-gotische gebouw dat in 1477 werd voltooid -
bevindt zich een fraai carillon, vervaardigd door de
klokkengietersfamilie Van der Gheyn uit Meche-
len en Leuven.
De befaamde Hendrik IV van Borsele, Heer
van Veere, gaf opdracht voor de bouw van het
Stadhuis. Het Stadhuis heeft tweemaal een restau
ratie ondergaan en wel in 1885 en in 1930-1935.
Ter vervanging van de oorspronkelijke toren werd
in 1599 een nieuwe, in het onderste deel vierkan
te, toren gebouwd, in vroeg-renaissance stijl ont
worpen door de uit Brugge afkomstige Adriaan de
Muer. Ondanks het verschil in bouwstijl harmoni
eert deze toren opmerkelijk met het hoofdgebouw.
In de loop der tijd werden herhaaldelijk klok
ken vervangen of vernieuwd. Op initiatief van
de Stichting Veere vond na de bevrijding een
restauratie plaats, die in 1949 gereed kwam. In
1972 was opnieuw een restauratie noodzakelijk,
waarbij tevens het aantal klokken werd uitgebreid.
Bij deze gelegenheid werd de oude luidklok, die
jarenlang in de tuin van de Schotse huizen had
gestaan, weer in de toren teruggebracht. Dit is de
klok met de diepste toon die in ons land te vinden
is. (Bron: www.stichtingveere.nl)
19 Zeeuws Tijdschrift 2014 2-3