g£elfent onderwijs Ook hebben we uitstekend overleg met de zorg- en welzijnssector waar ViaZorg en Fluenz onze gespreks partners zijn. Met hen stemmen we de stageplaatsen voor onze leerlingen in de zorginstellingen af. Door de krimp in de zorgsector door bezuinigingen zijn er minder plaatsen beschikbaar die door bijna afgestu deerden ingenomen zouden worden. Die moeten nu soms naar iets anders uitkijken en dat is zuur.' Soorten opleidingen Welke niveaus kent Scalda? Hennie van Meerkerk: 'Er zijn vier niveaus. Niveau i is de Arbeidsmarkt geKwa- lificeerde Assistent (AKA) die vakmensen assisteert. We proberen ze altijd naar een hoger niveau te tillen maar dat lukt uiteraard niet altijd. Bij niveau 2 worden ze opgeleid voor het uitoefenen van een ambacht zoals metselaar of timmerman; de vroegere Lagere Techni sche School (LTS). Bij niveau 3 gaat het om midden kaderfuncties en meer dan 50 procent van onze beste leerlingen in niveau 4 stroomt door naar het hbo. Voortgezet algemeen volwassenenonderwijs (vavo) wordt gegeven in Temeuzen en Middelburg. In het vavo kan iedereen alsnog een diploma voor het voortge zet onderwijs behalen. Het kan gaan om drop-outs die alsnog een vmbo-diploma willen halen of om leerlin gen die met deelcertificaten toch nog hun havo of athe neum willen afronden, maar ook om mensen die op latere leeftijd een opleiding doen. Die laatste groep is meestal erg gemotiveerd. Dikwijls gaat het om mensen waarvoor de middelbare opleiding een mismatch was. Het rendement van die groep ligt rond de 80 procent. Gemiddeld gaat het per jaar om 300 mensen. Allochtonen kiezen vooral voor opleidingen voor financiële en zorgberoepen. Ze proberen boekhouder of secretaresse te worden. Bij een gebrekkige beheer sing van het Nederlands is dat eigenlijk geen goede keuze. De meisjes van allochtone afkomst kiezen vaak voor de zorg, die naast welzijn onze grootste opleidin gen zijn met elk 1600 leerlingen. Om de aansluiting tussen vmbo en mbo te bevor deren, is Scalda samen met met Nehalennia en het Scheldemond College gestart met het vakcollege Techniek. De bedoeling ervan is de laatste twee jaar van het vmbo met de eerste twee jaar van het mbo als één opleiding te construeren. Door docenten van het vmbo les te laten geven op het mbo en andersom kan de overgang voor de leerlingen naadloos verlopen. Het is een breedgedragen project waaraan alle Zeeuwse scholen voor voortgezet onderwijs gaan meedoen.' Was deze samenwerking vijf jaar geleden denkbaar? Hennie hoeft niet lang na te denken: 'Nee.' Toch excellent! Hoe doet Scalda het in de peilingen? Hennie van Meerkerk. 'In de MBO-Keuzegids van vorig jaar staan vijf van onze opleidingen bij de eerste van vijf van Nederland. Op die opleidingen zit de helft van onze leerlingen. We hebben de Erasmus Universiteit een onderzoek laten doen naar de kwaliteit van onze docenten. Dat strekte zich uit over twee jaar en de leerlingen hebben 12.000 enquêtes ingevuld. Het gemiddelde cijfer voor de docenten lag rond de 8. Docenten die ambachtelijke vakken geven, scoorden nog beter dan die van de algemene vakken. Dat heeft waarschijnlijk te maken dat onze leerlingen vooral een vak willen leren. Dat onderzoek was een echte eye-opener voor me. Het kan altijd beter maar zowel personeel als leerlingen kunnen tevreden zijn en dan ben ik dat ook.' 21 Zeeuws Tijdschrift 2014 2-3

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2014 | | pagina 21