g£elfent onderwijs
Ook hebben we uitstekend overleg met de zorg- en
welzijnssector waar ViaZorg en Fluenz onze gespreks
partners zijn. Met hen stemmen we de stageplaatsen
voor onze leerlingen in de zorginstellingen af. Door
de krimp in de zorgsector door bezuinigingen zijn er
minder plaatsen beschikbaar die door bijna afgestu
deerden ingenomen zouden worden. Die moeten nu
soms naar iets anders uitkijken en dat is zuur.'
Soorten opleidingen
Welke niveaus kent Scalda? Hennie van Meerkerk: 'Er
zijn vier niveaus. Niveau i is de Arbeidsmarkt geKwa-
lificeerde Assistent (AKA) die vakmensen assisteert.
We proberen ze altijd naar een hoger niveau te tillen
maar dat lukt uiteraard niet altijd. Bij niveau 2 worden
ze opgeleid voor het uitoefenen van een ambacht zoals
metselaar of timmerman; de vroegere Lagere Techni
sche School (LTS). Bij niveau 3 gaat het om midden
kaderfuncties en meer dan 50 procent van onze beste
leerlingen in niveau 4 stroomt door naar het hbo.
Voortgezet algemeen volwassenenonderwijs (vavo)
wordt gegeven in Temeuzen en Middelburg. In het
vavo kan iedereen alsnog een diploma voor het voortge
zet onderwijs behalen. Het kan gaan om drop-outs die
alsnog een vmbo-diploma willen halen of om leerlin
gen die met deelcertificaten toch nog hun havo of athe
neum willen afronden, maar ook om mensen die op
latere leeftijd een opleiding doen. Die laatste groep is
meestal erg gemotiveerd. Dikwijls gaat het om mensen
waarvoor de middelbare opleiding een mismatch was.
Het rendement van die groep ligt rond de 80 procent.
Gemiddeld gaat het per jaar om 300 mensen.
Allochtonen kiezen vooral voor opleidingen voor
financiële en zorgberoepen. Ze proberen boekhouder
of secretaresse te worden. Bij een gebrekkige beheer
sing van het Nederlands is dat eigenlijk geen goede
keuze. De meisjes van allochtone afkomst kiezen vaak
voor de zorg, die naast welzijn onze grootste opleidin
gen zijn met elk 1600 leerlingen.
Om de aansluiting tussen vmbo en mbo te bevor
deren, is Scalda samen met met Nehalennia en het
Scheldemond College gestart met het vakcollege
Techniek. De bedoeling ervan is de laatste twee jaar
van het vmbo met de eerste twee jaar van het mbo als
één opleiding te construeren. Door docenten van het
vmbo les te laten geven op het mbo en andersom kan
de overgang voor de leerlingen naadloos verlopen. Het
is een breedgedragen project waaraan alle Zeeuwse
scholen voor voortgezet onderwijs gaan meedoen.'
Was deze samenwerking vijf jaar geleden denkbaar?
Hennie hoeft niet lang na te denken: 'Nee.'
Toch excellent!
Hoe doet Scalda het in de peilingen? Hennie van
Meerkerk. 'In de MBO-Keuzegids van vorig jaar staan
vijf van onze opleidingen bij de eerste van vijf van
Nederland. Op die opleidingen zit de helft van onze
leerlingen. We hebben de Erasmus Universiteit een
onderzoek laten doen naar de kwaliteit van onze
docenten. Dat strekte zich uit over twee jaar en de
leerlingen hebben 12.000 enquêtes ingevuld. Het
gemiddelde cijfer voor de docenten lag rond de 8.
Docenten die ambachtelijke vakken geven, scoorden
nog beter dan die van de algemene vakken. Dat heeft
waarschijnlijk te maken dat onze leerlingen vooral
een vak willen leren. Dat onderzoek was een echte
eye-opener voor me. Het kan altijd beter maar zowel
personeel als leerlingen kunnen tevreden zijn en dan
ben ik dat ook.'
21 Zeeuws Tijdschrift 2014 2-3