Scalda Techniek
De kracht van een
persoonlijke en
professionele aanpak
Scalda Techniek (2700 leerlingen, 80 opleidingen)
oogt op het eerste gezicht als een onderwijstelling
voor vmbo en mbo zoals er zoveel zijn in Nederland.
Zwermen leerlingen die wat praten, lachen, eten.
Rond zeulen met zware tassen, permanent met
hun mobiel in de weer zijn of buiten aarzelend een
sigaretje opsteken. 'He, wat zie ik nou, rook je nog
steeds', roept een jongen schertsend naar een roker.
Beteuterde reactie. Pesterig... haha. 'Nee, roken is
niet meer zo "stoer" als vroeger, joh...'
Je bent op deze school geen nummer
Wat bij de hoofdingang gelijk opvalt is dat Scalda geen
detectiepoorten kent, zoals in de Randstad wel gebrui
kelijk is. 'Is ook niet nodig, hier gebeurt nooit iets',
verklaart Jeroen van den Oord, directeur College voor
Techniek en Design glimlachend. Dan serieus. 'We
hebben op Scalda wel duidelijke normen en waarden
afgesproken. Leerlingen moeten zich veilig voelen.
En wie over de schreef gaat, wordt aangepakt. Helm
gestolen? Wegwezen! Meisjes nafluiten? Degene die
dat doen in deze door jongens gedomineerde omge
ving, wordt direct en duidelijk aangesproken.'
Dit lijkt het eerste signaal van iets bijzonders. In
gesprek met studenten blijkt vervolgens dat dat 'bij
zondere' van Scalda verder strekt dan het 'veiligheids
beleid'. Ook onderwijskundig, pedagogisch-didactisch
en qua cultuur onderscheidt Scalda. 'Ik heb bewust
voor deze school gekozen, al moet ik er een stuk
langer voor reizen', zegt Mandy Kodde, derdejaars
student aan de analistenopleiding en woonachtig in
Anna-Jacobapolder. 'Ik was eerst van plan om naar
Breda te gaan. Maar toen ben ik hier gaan kijken. Het
is een kleine school met een goede sfeer. Heel belang
rijk vind ik ook dat je goed contact hebt met docenten
en heel goed begeleid wordt. Ik ben hier geen num
mer, ze kennen me bij naam. Ik ben dyslectisch en
heb extra hulp nodig en gekregen. Toen ik begon te
studeren was ik erg onzeker, maar door de aanpak van
deze school heb ik weer zelfvertrouwen gekregen.'
Manroo York, oud-student en nu werkzaam voor che
miebedrijf Eastman, voegt hieraan toe: 'Wat ik bijzon
der vond, is dat je met lesboeken werkt die docenten
zelf hebben geschreven. Dat zegt iets over de kwaliteit
en feeling van onze docenten.'
Aansluiting met de beroepspraktijk
'Op Scalda investeren we voortdurend in de professio
nalisering van ons docentencorps', legt Jeroen van den
Oord uit. 'De man of vrouw voor de klas is bepalend
voor de kwaliteit van het onderwijs. De kwaliteit van
een docent bestaat uit meer dan theoretische ken
nis. Belangrijk zijn ook de pedagogisch-didactische
vaardigheden. Nieuwe docenten worden een jaar lang
gecoacht. Lessen worden geobserveerd, trainers geven
feedback.'
Er gebeurt meer, aldus Piet Lubbers, teamleider
Laboratoriumtechniek en Energietechniek. 'Onze cen
trale visie is het beste uit de studenten te halen. Dat
is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Vroeger was het
zo dat een docent voor de klas ging staan en een ver
haaltje vertelde, op zich niet erg. We merkten alleen
dat docenten vaak hetzelfde verhaaltje vertelden. Ik
bedoel: zowel bij scheikunde, biologie en natuur
kunde kregen studenten te horen hoe een micros
coop werkte... Niet de bedoeling. Na soms heftige
discussies hebben we als team afgesproken om zaken
anders te gaan aanpakken, om te werken vanuit het
zelfde concept. Dat gold ook voor de aansluiting met
de beroepspraktijk. Het is niet zo dat je eerst een paar
jaar op school zit en dan stage gaat lopen. Nee, tijdens
een stage komt een student steeds terug op school
voor een terugkoppeling of een presentatie over wat
hij of zij op een stageschool allemaal doet. Daarnaast
bezoeken we geregeld andere laboratoriumscholen
om te kijken hoe zij het doen, om informatie uit te
wisselen, om te leren, beter te worden. Dat is belang
rijker dan een mooie vermelding in de keuzegids.'
Van den Oord sluit zich daarbij aan: 'Ouders kij
ken er wel naar, maar worden pas overtuigd als ze op
een open dag komen. Dan zien ze dat het er hier heel
anders aan toegaat dan in bijvoorbeeld Rotterdam. Het
is hier veilig, studenten voelen zich geborgen, het kli
maat is open. Via studentenpanels checken we voort
durend wat studenten willen en of ze nog tevreden
zijn. We kunnen natuurlijk niet al hun wensen inwil-
24 Zeeuws Tijdschrift 2014 2-3