Scalda Opleiding Apothekersassistent Achter de balie vóór de cliënt ligen; ik kan de prijzen in de kantine niet eigenhandig verlagen bijvoorbeeld. Onze inzet is gericht op het overeind houden van de bestaande onderwijsstructuur. Ov-kaart voor mbo-studenten! Hulp van de politiek? Het zou mooi zijn als de pro vincie ervoor zou zorgen dat ook mbo-studenten die toch vaak uit een andere welstandsklasse komen als hbo'ers, een ov-kaart zouden krijgen. De provincie Limburg heeft dat wel gedaan. In Zeeland is daar poli tiek geen meerderheid voor, heel jammer. En op natio naal niveau hoef je hiervan ook niets te verwachten. Ik heb hier diverse politici over de vloer gehad. Ministers van onderwijs, Balkenende, Kleinsma, Rutte, noem ze allemaal op. Het levert een aardige foto op, verder helaas niks concreets. We moeten het dus, hoe inge wikkeld soms ook, op eigen kracht doen. Gelukkig lukt dat tot nu toe vrij aardig...' OS Terwijl het voorafgaande interview zich afspeelde in de Vlissingse vestiging van Scalda trokken we nu naar de Terneuzense omdat voor de deelnemers aan het interview makkelijker uitkwam. Ze kennen elkaar goed en je merkt meteen dat er een prettige open atmosfeer heerst. De opleiding zit in Goes. Evenals laboratoriumtechniek en CIOS scoort de Apothe kersassistentenopleiding hoog in de mbo-keuzegids, de derde plaats bij zorg en welzijn (op 60 ROC's landelijk). Hoe is dat allemaal zo gekomen? Direct aan de slag Marianne Schoonen, al lang verbonden als teamleider aan de opleiding: 'De driejarige opleiding bestaat al meer dan 25 jaar, is goed gestructureerd en kent een rendement van bijna 80 procent. Het is wel een vrou wenberoep. We hebben nog maar een paar keer een jongen in de klas gehad. Dat geldt trouwens ook voor de vergelijkbare dokters- en tandartsassistentenoplei dingen die elk rond de 70 leerlingen verdeeld over drie jaar hebben. De leerlingen moeten serieus, secuur, goed in rekenen zijn en een groot verantwoordelijk heidsgevoel hebben. Daar worden ze op geselecteerd. Meestal hebben ze eerst een vmbo-t of kader vooroplei ding gedaan waarmee ze probleemloos naar onze oplei ding kunnen doorstromen. We kunnen altijd beschik ken over stageplaatsen bij een van de 40 apotheken in Zeeland waarvan de meeste aangesloten zijn bij lande lijke ketens. We leveren per jaar 20 a 25 apothekersas sistenten af die altijd direct aan de slag kunnen.' Veertig apotheken? Alexandra Bertou, apothekers assistente in Oostburg: 'Vooral in Zeeuws-Vlaanderen zijn er veel. Belgen komen naar ons omdat bepaalde medicijnen hier goedkoper en makkelijker verkrijg baar zijn. In België doen de apothekers nog alles zelf. Daar zijn ook geen apothekersassistenten dus soms kijken de Belgen vreemd op als ze door zo'n jong ding geholpen worden, maar daar zijn ze snel aan gewend.' Veel leerlingen uit Brabant Dus geen instroom uit Vlaanderen? Ineke Slager, directeur van de opleiding: 'Nee die zien we hier niet maar wel is er een grote instroom vanuit West-Brabant en Goeree-Overflakkee. Veertig procent van de leerlin gen komt daarvandaan. We zijn voor leerlingen uit die gebieden makkelijk bereikbaar want we zitten op een strategische plek, namelijk naast het station in Goes. Om onze trein- en busstudenten te accommoderen hebben we onze roosters aangepast, dus de lessen beginnen later. Daarmee hebben we de terugloop van de instroom kunnen beperken. We hebben minimaal 22 leerlingen per jaar nodig om quitte te spelen. Er zit ook een opleiding in Etten-Leur maar we vangen elkaar geen vliegen af. We werken nauw samen met andere ROC's, ook die in Brabant en bespreken welke opleiding op welke plaats het meest effectief ingericht kan worden. We doen geen actieve werving in hun gebied dus leerlingen uit andere streken die zich hier aanmelden hebben van ons via mond-tot-mondrecla- me gehoord. Het is duidelijk hun eigen keus. We heb ben kennelijk een goede naam.' Nu even terug naar de opleiding zelf. Hoe ziet die eruit? Evita Buize, instructrice van de opleiding en nog niet zo lang gele den zelf leerlinge: 'De opleiding duurt drie jaar en daarin krijgt de leerling theorie- en praktijklessen die 25 Zeeuws Tijdschrift 2014 2-3

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2014 | | pagina 25