Scalda Opleiding
Apothekersassistent
Achter de balie
vóór de cliënt
ligen; ik kan de prijzen in de kantine niet eigenhandig
verlagen bijvoorbeeld. Onze inzet is gericht op het
overeind houden van de bestaande onderwijsstructuur.
Ov-kaart voor mbo-studenten!
Hulp van de politiek? Het zou mooi zijn als de pro
vincie ervoor zou zorgen dat ook mbo-studenten die
toch vaak uit een andere welstandsklasse komen als
hbo'ers, een ov-kaart zouden krijgen. De provincie
Limburg heeft dat wel gedaan. In Zeeland is daar poli
tiek geen meerderheid voor, heel jammer. En op natio
naal niveau hoef je hiervan ook niets te verwachten. Ik
heb hier diverse politici over de vloer gehad. Ministers
van onderwijs, Balkenende, Kleinsma, Rutte, noem
ze allemaal op. Het levert een aardige foto op, verder
helaas niks concreets. We moeten het dus, hoe inge
wikkeld soms ook, op eigen kracht doen. Gelukkig
lukt dat tot nu toe vrij aardig...' OS
Terwijl het voorafgaande interview zich afspeelde
in de Vlissingse vestiging van Scalda trokken we nu
naar de Terneuzense omdat voor de deelnemers aan
het interview makkelijker uitkwam. Ze kennen elkaar
goed en je merkt meteen dat er een prettige open
atmosfeer heerst. De opleiding zit in Goes. Evenals
laboratoriumtechniek en CIOS scoort de Apothe
kersassistentenopleiding hoog in de mbo-keuzegids,
de derde plaats bij zorg en welzijn (op 60 ROC's
landelijk). Hoe is dat allemaal zo gekomen?
Direct aan de slag
Marianne Schoonen, al lang verbonden als teamleider
aan de opleiding: 'De driejarige opleiding bestaat al
meer dan 25 jaar, is goed gestructureerd en kent een
rendement van bijna 80 procent. Het is wel een vrou
wenberoep. We hebben nog maar een paar keer een
jongen in de klas gehad. Dat geldt trouwens ook voor
de vergelijkbare dokters- en tandartsassistentenoplei
dingen die elk rond de 70 leerlingen verdeeld over drie
jaar hebben. De leerlingen moeten serieus, secuur,
goed in rekenen zijn en een groot verantwoordelijk
heidsgevoel hebben. Daar worden ze op geselecteerd.
Meestal hebben ze eerst een vmbo-t of kader vooroplei
ding gedaan waarmee ze probleemloos naar onze oplei
ding kunnen doorstromen. We kunnen altijd beschik
ken over stageplaatsen bij een van de 40 apotheken in
Zeeland waarvan de meeste aangesloten zijn bij lande
lijke ketens. We leveren per jaar 20 a 25 apothekersas
sistenten af die altijd direct aan de slag kunnen.'
Veertig apotheken? Alexandra Bertou, apothekers
assistente in Oostburg: 'Vooral in Zeeuws-Vlaanderen
zijn er veel. Belgen komen naar ons omdat bepaalde
medicijnen hier goedkoper en makkelijker verkrijg
baar zijn. In België doen de apothekers nog alles zelf.
Daar zijn ook geen apothekersassistenten dus soms
kijken de Belgen vreemd op als ze door zo'n jong ding
geholpen worden, maar daar zijn ze snel aan gewend.'
Veel leerlingen uit Brabant
Dus geen instroom uit Vlaanderen? Ineke Slager,
directeur van de opleiding: 'Nee die zien we hier niet
maar wel is er een grote instroom vanuit West-Brabant
en Goeree-Overflakkee. Veertig procent van de leerlin
gen komt daarvandaan. We zijn voor leerlingen uit die
gebieden makkelijk bereikbaar want we zitten op een
strategische plek, namelijk naast het station in Goes.
Om onze trein- en busstudenten te accommoderen
hebben we onze roosters aangepast, dus de lessen
beginnen later. Daarmee hebben we de terugloop van
de instroom kunnen beperken. We hebben minimaal
22 leerlingen per jaar nodig om quitte te spelen. Er
zit ook een opleiding in Etten-Leur maar we vangen
elkaar geen vliegen af. We werken nauw samen met
andere ROC's, ook die in Brabant en bespreken welke
opleiding op welke plaats het meest effectief ingericht
kan worden. We doen geen actieve werving in hun
gebied dus leerlingen uit andere streken die zich hier
aanmelden hebben van ons via mond-tot-mondrecla-
me gehoord. Het is duidelijk hun eigen keus. We heb
ben kennelijk een goede naam.' Nu even terug
naar de opleiding zelf. Hoe ziet die eruit? Evita Buize,
instructrice van de opleiding en nog niet zo lang gele
den zelf leerlinge: 'De opleiding duurt drie jaar en
daarin krijgt de leerling theorie- en praktijklessen die
25 Zeeuws Tijdschrift 2014 2-3