Scalda CIOS Bewegen met een doel zich uitstrekken over de samenstelling van medicij nen, de bijwerkingen ervan, geneesmiddelenbereiding, de verkoop ervan en medische hulpmiddelen. Daar naast krijgen ze Nederlands, Engels en rekenen en dat laatste hebben ze hard nodig. Eerstejaars studenten lopen al stage want het is toch vooral een praktijkop leiding waarin communicatie met de cliënten voorop staat. Er wordt veel geoefend met casussen. We heb ben een groep van simulanten, dikwijls docenten, die mensen met allerlei klachten en aandoeningen spelen. De leerlingen moeten dan zo goed mogelijk leren rea geren op de cliënten. Er passeert heel wat leed in een apotheek. Het is een heel sociaal beroep.' Voorlichting als sleutel Marianne Schoonen is er tevreden over dat de exa meneisen binnenkort worden aangepast. 'Voorheen lag er teveel nadruk op geneesmiddelenbereiding maar die vindt allang plaats bij grote farmaceutische bedrijven. Ook de levering van medicijnen aan zieken huizen wordt tegenwoordig steeds meer door grotere bedrijven gedaan zoals farmaceutisch bedrijf Schel- dezoom in 's Gravenpolder. Het aantal apotheken in zorginstellingen en ziekenhuizen neemt af en de apo theek bij de solohuisarts is bijna helemaal uitgestor ven. Zelf pillen draaien is passé. Gelukkig wordt het vak voorlichting belangrijker in de exameneisen.' 'Tijdens mijn opleiding kreeg voorlichting al veel aandacht', zegt Saskia Witte, pas werkzaam als assi stente bij een apotheek in Terneuzen. De opleiding sluit perfect aan bij wat ze in de apotheek dagelijks moet doen. Dat vele oefenen op school werpt zijn vruchten af. 'Soms vinden mensen het vreemd dat medicijnen de eerste keer meer kosten dan de tweede keer maar bij de eerste keer worden administratieve kosten in rekening gebracht. Dat moet je kunnen uit leggen. We blijven ook bijleren; ieder jaar moeten we met cursussen een bepaald aantal punten halen.' Vroeger gingen de assistentes meteen na de oplei ding (parttime) aan de slag. Hoe zit dat tegenwoordig? Ineke Slager: 'Dat is nu nog maar bij de helft het geval. De anderen doen bijvoorbeeld de hbo-opleiding farmakunde in Utrecht. Dat zijn meestal de betere leerlingen die al via een verkort traject de opleiding hebben gedaan of ze krijgen een vervolgopleiding in de farmaceutische industrie. Ze waaieren dus steeds meer uit met voldoende bagage en daar hebben wij een steentje aan bijgedragen.'PvV Wie aan komt rijden met een auto bij CIOS in Goes voelt zich eigenlijk schuldig. Overal rennen of fietsen leerlingen. Een hele lagereschoolklas baant zich een weg richting het ernaast gelegen zwembad. Kortom: een drukte van belang. Hier geen overgewicht maar strakke lichamen. CIOS Goes/Breda is een van de vijf Ciossen in ons land. Het vierde vorig jaar novem ber zijn 25-jarig bestaan. Zin voor avontuur Carin Biesterbosch, directeur van de opleiding: 'Er waren meer dan duizend alumni. Het was gewel dig voor mij om ze allemaal te zien want ik ben in een heleboel hoedanigheden vanaf de oprichting bij de opleiding betrokken geweest. In het begin werd ons plan om een CIOS in Goes op te richten met ongeloof en wantrouwen tegemoet getreden maar we hebben doorgezet. We zijn begonnen met twee docenten en 25 leerlingen en nu stromen er elk jaar rond de 100 leerlingen in die verdeeld worden over vier klassen. Totaal studeren er nu 1100 leerlingen en werken er 85 docenten en 15 ondersteunende krachten verdeeld over Goes en Breda. We bieden 10 profielen aan zoals buitensport, tennis, ortho-agoog, fitness, en health management. Dit zijn vierjarige trajecten maar we hebben ook tweejarige versnelde trajecten (toelatingseis havodiploma). Vroeger kregen we alleen sporters maar nu zijn we een veel bredere opleiding geworden. Wij zijn in de loop van de tijd aantrekkelijk gebleven (of geworden) zodat we een numerus fixus hebben moeten instellen. Minimale toelatingseis is vmbo-diploma of een overgangsbewijs naar havo 4. Je moet wel een bepaalde instelling hebben om hier te kunnen slagen. Je moet een zin voor avontuur koppelen aan een groot verantwoordelijkheidsbesef en je in een groep thuis voelen. Het rendement van de N4-opleidingen ligt rond de 75 procent wat hoog genoemd kan worden. We krijgen vooral leerlingen uit Zeeland, Zuid-Holland en West-Brabant. Zeventig procent komt van buiten de provincie. Er zijn weinig 26 Zeeuws Tijdschrift 2014 2-3

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2014 | | pagina 26