Hoornbeekcollege in Goes ZOUT ALS SMAAK tekst PAU LETTE DE KRAKER Mbo-scholen zien er met spanning naar uit: de Keu zegids mbo-studies 2014. Deze gids geeft informatie over de kwaliteit van de scholen en hun opleidingen, compleet met ranglijsten. Het diplomasucces en de tevredenheid van studenten zijn belangrijke graadme ters. Het Hoornbeeck College staat al vier jaar onafge broken op de eerste plaats. Wat wordt het dit jaar voor deze school? Goud, zilver, brons of vallen ze dit keer buiten de prijzen? 'Aan de top komen is moeilijk', zegt Evert Timmer man, locatiemanager Hoornbeeck College Goes, 'maar er blijven is nog veel moeilijker.' Toch is dat de ambi tie van deze reformatorische school voor middelbaar beroepsonderwijs. Deze landelijke school heeft vijf vestigingen. De Zeeuwse locatie telt 750 studenten die opleidingen volgen in de sectoren Gezondheidszorg, Welzijn en Economie Handel. De afgelopen jaren is er een forse groei geweest van het aantal studenten. 'In 2003 hebben we aan de Van Dusseldorpstraat in Goes een prachtig nieuw gebouw mogen openen. Door de groei moesten we echter in 2010 een nevenvestiging in gebruik nemen aan de Lijnbaan', aldus Timmer man. 'Dat is niet ideaal, maar omdat we een volledige sector aan de Lijnbaan konden onderbrengen, hebben de studenten er nagenoeg geen hinder van.' Hoofd, hart en handen Wat heeft het Hoornbeeck gedaan om het predikaat 'Beste ROC van Nederland' te krijgen? We vragen het aan Karei Keijman, opleidingsmanager Welzijn. 'Wij geloven dat een opleiding niet alleen in je hoofd moet zitten. Ontwikkeling met hoofd, hart en handen, dat is ons credo. Het is voor werkgevers niet moeilijk om daar een verlanglijstje aan te koppelen. Het hoofd staat symbool voor voldoende toepasbare kennis. Het hart veronderstelt een medewerker met liefde voor het vak en een goede beroepshouding. De handen zijn een metafoor voor de vereiste vaardigheden.' Timmerman vult aan: 'Een student verandert niet in een professio nal door drie jaar met zijn neus in de boeken te zitten. Veel competenties ontwikkelen studenten alleen door ze in de praktijk te brengen. Daarom werken we graag samen met het beroepenveld. We zijn afhankelijk van werkgevers die stageplaatsen beschikbaar stellen. Maar zeker zo belangrijk: het zijn de werkgevers met wie we kennis kunnen delen en sparren over de afstemming tussen onderwijs en beroepspraktijk.' In allerlei ver banden, regionaal en landelijk, denken de mensen van het Hoornbeeck College mee met werkgevers. Boven dien geeft de school samen met bedrijven en zorgin stellingen invulling aan leertrajecten. Steeds nauwer worden praktijk en theorie met elkaar verweven. Begeleiding Een ander sterk punt van het Hoornbeeck is de aan zienlijke verlaging van het aantal voortijdige school verlaters. Dat was ook Jet Bussemaker, Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschapen, opgevallen. In een persoonlijke brief aan de bestuursvoorzitter van het Hoornbeeck vroeg ze hem om alle medewerkers namens haar te feliciteren 'met het geweldige resultaat in de strijd tegen schooluitval Iedere jongere extra die met een startkwalificatie de school verlaat heeft meer kans van slagen in de samenleving. Met een startkwalificatie staan ze sterker op de arbeidsmarkt. Iedere jongere telt! Ik heb er vertrouwen in dat door de intensieve samenwerking met alle betrokkenen we de schooluitval nog verder kunnen terugdringen.' Volgens Timmerman is dit succes vooral te danken aan de begeleiding van de studenten. 'Voor de meeste studen ten is de overgang van het vmbo naar het Hoornbeeck College redelijk groot. Opdrachten plannen, informatie 30 Zeeuws Tijdschrift 2014 2-3

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2014 | | pagina 30