NIEUWE WEGEN IN
kir
In gesprek met Gerard Langeraert
Gerard Langeraert heeft in januari 2014 de voorzittershamer overge
dragen maar blijft tot zijn pensioen lid van het College van Bestuur
van Onderwijsgroep Perspecto, een koepel van 31 scholen in Zeeuws-
Vlaanderen. Wat is voor hem het meest wezenlijke dat hij in de afge
lopen jaren heeft bereikt voor het basisonderwijs? Wat is zijn bijdrage
geweest aan het versterken van de kwaliteit van het basisonderwijs?
1
tekst PAU LETTE DE KRAKER
De gedreven manier waarop Gerard Langeraert vertelt,
laat een gepassioneerd man zien met een duidelijk
doel voor ogen. Hij ziet volop kansen, maakt plan
nen en trekt zijn agenda. Realiseert hij zich dat dit
zijn laatste werkweek is? Langeraert: 'Ja, zeker maar
gelukkig zijn er mensen die mijn taken kunnen over
nemen. Wellicht was ik als bestuurder van Perspecto
een spin in het web maar zonder de anderen was het
nooit gelukt.'
Terug in Zeeuws-Vlaanderen
Na wat omzwervingen in het primair onderwijs en het
hbo elders in het land kwam Langeraert in 2003 terug
naar Zeeuws-Vlaanderen. Hij werd algemeen direc
teur van Open Basis en kreeg de leiding over twaalf
scholen voor openbaar onderwijs. De scholen waren
net op afstand gezet van de gefuseerde gemeente Ter-
neuzen. Eén van de wethouders zei bij de aanstelling
van Langeraert dat hij de baas werd over een organi
satie die aan krimp onderhevig was. Langeraert ging
er vol tegenaan om zijn openbaar onderwijs op de
kaart te zetten en in concurrentie zijn leerlingaantal
zo mogelijk te vergroten. Rond 2007 besefte hij dat de
Zeeuws-Vlaamse vijver was leeggevist en het werd tijd
voor een nieuw plan.
Samen met de directie van bijzonder onderwijs De
Linie in Hulst liet hij zien dat besturen van uiteen
lopende denominaties goed samen kunnen werken.
Hoe? Door de verschillen die vooral met identiteit te
maken hebben zo te regelen dat ieder zijn denomina
tie in de identiteit van de nieuw gevormde organisatie
Leertij kon herkennen. Dit gaf Langeraert de gelegen
heid in een grotere organisatie vernieuwingen door te
voeren.
Leertij en monitoring van de kwaliteit
Een van de eerste dingen die de nieuwe onderwijs
organisatie oppakte, was monitoring van de onder
wijskwaliteit. De veranderende taken van de onder
wijsinspectie legden meer verantwoordelijkheid bij
32 Zeeuws Tijdschrift 2014 2-3