NIEUWE WEGEN IN kir In gesprek met Gerard Langeraert Gerard Langeraert heeft in januari 2014 de voorzittershamer overge dragen maar blijft tot zijn pensioen lid van het College van Bestuur van Onderwijsgroep Perspecto, een koepel van 31 scholen in Zeeuws- Vlaanderen. Wat is voor hem het meest wezenlijke dat hij in de afge lopen jaren heeft bereikt voor het basisonderwijs? Wat is zijn bijdrage geweest aan het versterken van de kwaliteit van het basisonderwijs? 1 tekst PAU LETTE DE KRAKER De gedreven manier waarop Gerard Langeraert vertelt, laat een gepassioneerd man zien met een duidelijk doel voor ogen. Hij ziet volop kansen, maakt plan nen en trekt zijn agenda. Realiseert hij zich dat dit zijn laatste werkweek is? Langeraert: 'Ja, zeker maar gelukkig zijn er mensen die mijn taken kunnen over nemen. Wellicht was ik als bestuurder van Perspecto een spin in het web maar zonder de anderen was het nooit gelukt.' Terug in Zeeuws-Vlaanderen Na wat omzwervingen in het primair onderwijs en het hbo elders in het land kwam Langeraert in 2003 terug naar Zeeuws-Vlaanderen. Hij werd algemeen direc teur van Open Basis en kreeg de leiding over twaalf scholen voor openbaar onderwijs. De scholen waren net op afstand gezet van de gefuseerde gemeente Ter- neuzen. Eén van de wethouders zei bij de aanstelling van Langeraert dat hij de baas werd over een organi satie die aan krimp onderhevig was. Langeraert ging er vol tegenaan om zijn openbaar onderwijs op de kaart te zetten en in concurrentie zijn leerlingaantal zo mogelijk te vergroten. Rond 2007 besefte hij dat de Zeeuws-Vlaamse vijver was leeggevist en het werd tijd voor een nieuw plan. Samen met de directie van bijzonder onderwijs De Linie in Hulst liet hij zien dat besturen van uiteen lopende denominaties goed samen kunnen werken. Hoe? Door de verschillen die vooral met identiteit te maken hebben zo te regelen dat ieder zijn denomina tie in de identiteit van de nieuw gevormde organisatie Leertij kon herkennen. Dit gaf Langeraert de gelegen heid in een grotere organisatie vernieuwingen door te voeren. Leertij en monitoring van de kwaliteit Een van de eerste dingen die de nieuwe onderwijs organisatie oppakte, was monitoring van de onder wijskwaliteit. De veranderende taken van de onder wijsinspectie legden meer verantwoordelijkheid bij 32 Zeeuws Tijdschrift 2014 2-3

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2014 | | pagina 32