ET BASISONDERWIJS fcr schoolbesturen. Langeraert: 'Als school heb je altijd fluctuaties in kwaliteit. Iedereen weet dat de ene groep acht de andere niet is. Maar op basis daarvan kun je niet zeggen of de ene school beter is dan de andere.' In de praktijk betekende het dat er een directeur kwa liteit werd aangesteld die samen met de basisschool directeur bekeek waaraan de kwaliteit van hun onder wijs moest voldoen en hoe ze ervoor moesten zorgen aan die norm te voldoen. 'Op koersplan' ontstond, een plan voor scholen met risico's. Voor de toekomst ziet Langeraert een Zeeuws Kwaliteitsbureau Onderwijs voor zich met een directe link naar de inspectie en de schoolbesturen. Een bureau dat de kwaliteit van het Zeeuws basisonderwijs monitort om het zo goed mogelijk te laten functioneren. Passend onderwijs en onderwijs voor (hoog) begaafden De tweede serie vernieuwingen binnen Leertij kwam voort uit de roep om passend onderwijs. Langeraert: 'We zijn de kwaliteitszorg van onze speciale basison- derwijsschool gaan gebruiken voor een bovenschools zorgsysteem dat ondersteuning verleent op onze scholen voor het regulier basisonderwijs. Die boven schoolse zorg, met een orthopedagoog, preventief ambulante begeleider en een psycholoog, kan heel snel inzoomen op problemen.' Toen dit systeem liep, zijn ze gaan doorontwik kelen. Dat leidde tot samenwerking met de Regi onale Expertise Centra (REC's). REC's verzorgen onder andere de begeleiding van leerkrachten in het regulier onderwijs die een kind met een beperking lesgeven. Langeraert: 'De ambulante begeleider ging niet langer als een soort handelsreiziger langs de leerlingen maar in plaats daarvan werd er in de hele vraagsystematiek gekeken naar andere mogelijkhe den. Bijvoorbeeld door meer leraren voor de klas te zetten. Ook is bekeken hoe je in een heel vroeg stadi um kinderen die naar het medisch kinderdagverblijf gaan, kunt betrekken bij het speciaal basisonderwijs, 33 Zeeuws Tijdschrift 2014 2-3

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2014 | | pagina 33