ET BASISONDERWIJS
fcr
schoolbesturen. Langeraert: 'Als school heb je altijd
fluctuaties in kwaliteit. Iedereen weet dat de ene groep
acht de andere niet is. Maar op basis daarvan kun je
niet zeggen of de ene school beter is dan de andere.'
In de praktijk betekende het dat er een directeur kwa
liteit werd aangesteld die samen met de basisschool
directeur bekeek waaraan de kwaliteit van hun onder
wijs moest voldoen en hoe ze ervoor moesten zorgen
aan die norm te voldoen. 'Op koersplan' ontstond, een
plan voor scholen met risico's. Voor de toekomst ziet
Langeraert een Zeeuws Kwaliteitsbureau Onderwijs
voor zich met een directe link naar de inspectie en
de schoolbesturen. Een bureau dat de kwaliteit van
het Zeeuws basisonderwijs monitort om het zo goed
mogelijk te laten functioneren.
Passend onderwijs en onderwijs voor (hoog)
begaafden
De tweede serie vernieuwingen binnen Leertij kwam
voort uit de roep om passend onderwijs. Langeraert:
'We zijn de kwaliteitszorg van onze speciale basison-
derwijsschool gaan gebruiken voor een bovenschools
zorgsysteem dat ondersteuning verleent op onze
scholen voor het regulier basisonderwijs. Die boven
schoolse zorg, met een orthopedagoog, preventief
ambulante begeleider en een psycholoog, kan heel
snel inzoomen op problemen.'
Toen dit systeem liep, zijn ze gaan doorontwik
kelen. Dat leidde tot samenwerking met de Regi
onale Expertise Centra (REC's). REC's verzorgen
onder andere de begeleiding van leerkrachten in het
regulier onderwijs die een kind met een beperking
lesgeven. Langeraert: 'De ambulante begeleider ging
niet langer als een soort handelsreiziger langs de
leerlingen maar in plaats daarvan werd er in de hele
vraagsystematiek gekeken naar andere mogelijkhe
den. Bijvoorbeeld door meer leraren voor de klas te
zetten. Ook is bekeken hoe je in een heel vroeg stadi
um kinderen die naar het medisch kinderdagverblijf
gaan, kunt betrekken bij het speciaal basisonderwijs,
33 Zeeuws Tijdschrift 2014 2-3