Vlissingse Schoolvereniging Dalton basisschool De Veste in Zierikzee ENGELS AAN ZEE UITDAGEND ONDERWIJS De Vlissingse Schoolvereniging (VSV) is een school voor neutraal bijzonder basisonderwijs met 230 leer lingen, 16 leerkrachten en 9 groepen (www.vsvsite. nl). Het bestuur van de school wordt gekozen wordt uit en door de ouders, die lid zijn van de vereniging. De VSV is één van de 13 basisscholen in Zeeland die Engels als tweede taal op het programma heeft. Leer krachten mevrouw Koopman en de heer Eppings: 'We zijn klein begonnen met het geven van Engels vanaf groep 1. De kinderen reageerden zo enthousiast dat we nieuwe ideeën ontwikkelden, zoals een English morning, een high tea, een Engelse bus en een Engelse bibliotheek. Het leidde uiteindelijk tot een Engelse musical die door de kinderen werd geschreven.' De kinderen op de VSV krijgen twee keer in de week Engelse les, maar er wordt ook tijdens andere lessen in het Engels gepraat. Koopman: 'Kinderen zijn door het aanleren van Engels als tweede taal veel bewuster met taal bezig. Dit heeft ook een positieve invloed op het leren van de moedertaal. Omdat de nadruk op praten ligt, fun English, en niet op rijtjes leren, voelen kinderen zich heel vrij en competent. Ook voorziet het in de toenemende behoefte om je in een internationale context te kunnen uiten.' De VSV werd en wordt bij de invoering en ont wikkeling begeleid door EarlyBird, een Rotterdams initiatief dat snel elders in den lande gehoor kreeg. In de loop van de tijd heeft EarlyBird zich tot een landelijk kenniscentrum voor vroeg vreemdetalenon derwijs Engels ontwikkeld. Vanuit deze organisatie komt voortdurende input, zoals een studiereis naar Canterbury, de suggestie om grammatica aan te gaan bieden in de bovenbouw en de kennis om Engels ook in andere lessen aan te bieden. Uiteindelijk leidden al de inspanningen tot het EarlyBird-predicaat 'Natuur lijk Engels'. De VSV is de enige school in Zeeland die dit predicaat heeft, landelijk zijn het er 16. Basisschool Binnen de Veste maakt deel uit van Stichting Obase, een overkoepelende orgaan van scholen voor openbaar basisonderwijs op Schouwen- Duiveland met 13 scholen en 2 nevenvestigingen. Bin nen de Veste heeft 230 leerlingen, 10 groepen en 18 leerkrachten (www.binnendeveste@obase.nl en www. leonardo.obase.nl). In drie groepen krijgen ongeveer 50 hoogbegaafde kinderen passend onderwijs aangeboden, het zoge noemde Leonardo onderwijs. De aanpak is anders dan in het reguliere onderwijs, namelijk top-down. Dat wil zeggen dat kinderen beginnen met het maken van een toets, waarna ze vervolgens op maat de lesstof krijgen die ze nog niet beheersen. Daarnaast volgen de kinderen extra vakken zoals filosofie, Spaans, scha ken en muziek. Er is ruimte voor creatief leren en kri tisch denken, om zelf een onderzoek te doen en voor discussie. Vakken als gymnastiek en handvaardigheid worden wel samen met de andere kinderen gedaan. Johan van Koeveringe, directeur van Binnen de Veste: 'Slechts 16 procent van de hoogbegaafden gaat uiteindelijk naar de universiteit. Over kapitaalver nietiging gesproken. De methodiek en pedagogische aanpak binnen het Leonardo onderwijs zijn specifiek gericht op hoogbegaafde kinderen. Het lesprogramma bestaat uit zaken waarvan het kind niet alleen direct, maar een leven lang plezier heeft.' De financiering van de Leonardoklassen begint een probleem te vor men. Van Koeveringe: 'We hopen dat het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap het speciaal onderwijs voor hoogbegaafden erkent en de financiële middelen fourneert om het onderwijs aan deze kinde ren te waarborgen.' 38 Zeeuws Tijdschrift 2014 2-3

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2014 | | pagina 38