Vlissingse
Schoolvereniging
Dalton basisschool
De Veste in Zierikzee
ENGELS AAN ZEE
UITDAGEND
ONDERWIJS
De Vlissingse Schoolvereniging (VSV) is een school
voor neutraal bijzonder basisonderwijs met 230 leer
lingen, 16 leerkrachten en 9 groepen (www.vsvsite.
nl). Het bestuur van de school wordt gekozen wordt
uit en door de ouders, die lid zijn van de vereniging.
De VSV is één van de 13 basisscholen in Zeeland die
Engels als tweede taal op het programma heeft. Leer
krachten mevrouw Koopman en de heer Eppings: 'We
zijn klein begonnen met het geven van Engels vanaf
groep 1. De kinderen reageerden zo enthousiast dat
we nieuwe ideeën ontwikkelden, zoals een English
morning, een high tea, een Engelse bus en een Engelse
bibliotheek. Het leidde uiteindelijk tot een Engelse
musical die door de kinderen werd geschreven.'
De kinderen op de VSV krijgen twee keer in de
week Engelse les, maar er wordt ook tijdens andere
lessen in het Engels gepraat. Koopman: 'Kinderen
zijn door het aanleren van Engels als tweede taal veel
bewuster met taal bezig. Dit heeft ook een positieve
invloed op het leren van de moedertaal. Omdat de
nadruk op praten ligt, fun English, en niet op rijtjes
leren, voelen kinderen zich heel vrij en competent.
Ook voorziet het in de toenemende behoefte om je in
een internationale context te kunnen uiten.'
De VSV werd en wordt bij de invoering en ont
wikkeling begeleid door EarlyBird, een Rotterdams
initiatief dat snel elders in den lande gehoor kreeg.
In de loop van de tijd heeft EarlyBird zich tot een
landelijk kenniscentrum voor vroeg vreemdetalenon
derwijs Engels ontwikkeld. Vanuit deze organisatie
komt voortdurende input, zoals een studiereis naar
Canterbury, de suggestie om grammatica aan te gaan
bieden in de bovenbouw en de kennis om Engels ook
in andere lessen aan te bieden. Uiteindelijk leidden al
de inspanningen tot het EarlyBird-predicaat 'Natuur
lijk Engels'. De VSV is de enige school in Zeeland die
dit predicaat heeft, landelijk zijn het er 16.
Basisschool Binnen de Veste maakt deel uit van
Stichting Obase, een overkoepelende orgaan van
scholen voor openbaar basisonderwijs op Schouwen-
Duiveland met 13 scholen en 2 nevenvestigingen. Bin
nen de Veste heeft 230 leerlingen, 10 groepen en 18
leerkrachten (www.binnendeveste@obase.nl en www.
leonardo.obase.nl).
In drie groepen krijgen ongeveer 50 hoogbegaafde
kinderen passend onderwijs aangeboden, het zoge
noemde Leonardo onderwijs. De aanpak is anders dan
in het reguliere onderwijs, namelijk top-down. Dat wil
zeggen dat kinderen beginnen met het maken van
een toets, waarna ze vervolgens op maat de lesstof
krijgen die ze nog niet beheersen. Daarnaast volgen
de kinderen extra vakken zoals filosofie, Spaans, scha
ken en muziek. Er is ruimte voor creatief leren en kri
tisch denken, om zelf een onderzoek te doen en voor
discussie. Vakken als gymnastiek en handvaardigheid
worden wel samen met de andere kinderen gedaan.
Johan van Koeveringe, directeur van Binnen de
Veste: 'Slechts 16 procent van de hoogbegaafden gaat
uiteindelijk naar de universiteit. Over kapitaalver
nietiging gesproken. De methodiek en pedagogische
aanpak binnen het Leonardo onderwijs zijn specifiek
gericht op hoogbegaafde kinderen. Het lesprogramma
bestaat uit zaken waarvan het kind niet alleen direct,
maar een leven lang plezier heeft.' De financiering
van de Leonardoklassen begint een probleem te vor
men. Van Koeveringe: 'We hopen dat het Ministerie
van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap het speciaal
onderwijs voor hoogbegaafden erkent en de financiële
middelen fourneert om het onderwijs aan deze kinde
ren te waarborgen.'
38 Zeeuws Tijdschrift 2014 2-3