Ds. Pieter van Dijke- school in Bruinisse EXTRA HULP Kindcentrum De Aven- turijn in Middelburg BETROKKEN OUDERS De reformatorische Ds. Pieter van Dijkeschool heeft 130 kinderen, n leerkrachten en 6 groepen en valt onder een eigen bestuur (www.dspietervandijkeschool. nl). De zorggroep is ontwikkeld omdat er steeds meer leerlingen met gedragsproblemen op school kwamen en in plaats van de kinderen naar scholen voor spe ciaal onderwijs te sturen, wilde de schoolleiding die zoveel mogelijk in Bruinisse houden. Dat werd steeds moeilijker door de combinatiegroepen en de versnip perde zorg vanuit de remedial teaching. Daar komt bij dat gedragsproblemen zoals angst of agressie niet met een uur remedial teaching op te lossen zijn. Schooldirecteur Adriaan van Klinken: 'Vier ochten den in de week gaan kinderen van de bovenbouw die extra hulp nodig hebben op het gebied van spelling, rekenen of taal naar de zorggroep. Ze hebben meestal ook gedragsproblemen. Door de begeleiding in de groep krijgen ze meer rust en zie je ze opfleuren. Daarmee verdwijnt ook hun negatieve instelling. Het vertaalt zich in prima scores van de leerlingen bij het eindonderzoek van school die intelligentie van kinde ren en schoolvorderingen tegen elkaar afzet. De zorg groep brengt wel de nodige kosten met zich mee en daarom moeten we in de onderbouw een goedkopere variant met stagiaires hanteren.' Op dit moment kunnen kinderen die extra onder steuning nodig hebben met een 'rugzak' deelnemen aan het reguliere onderwijs. Per 1 augustus 2014 treedt het nieuwe stelsel voor passend onderwijs in. Hiermee verdwijnt de leerlinggebonden financiering. Het budget blijft wel volledig beschikbaar, maar gaat voortaan rechtstreeks naar het samenwerkingsver band. Wat betekent dit voor jullie? Van Klinken: 'Tot nu toe konden we alle kinderen een passende onder wij spiek aanbieden; we kregen daar ook voldoende geld voor door de rugzakregeling. Waarschijnlijk gaan we er straks jaarlijks 50.000 euro op achteruit. We kunnen daardoor niet meer ieder kind op school opvangen. Dat kan niet de bedoeling zijn en we zijn hierover in gesprek met het samenwerkingsver band. We hebben een mooie parel, maar wel één die bedreigd wordt.' In de Middelburgse wijk De Griffioen staan de open bare basisschool De Bijenburch, de protestants-chris telijke basisschool Cederhof en een locatie van kin deropvang Walcheren. De scholen hebben samen 150 kinderen, n leerkrachten en 6 groepen. De scholen waren te klein om zelfstandig te kunnen voortbestaan. Daarom werd samen met kinderopvang Walcheren en de gemeente Middelburg het initiatief genomen een integraal kindcentrum (IKC) op te richten, dat ze De Aventurijn doopten (www.kindcentrumgriffioen.nl). Een IKC is een voorziening waarin organisaties als onderwijs, kinderdagverblijf, buitenschoolse opvang, peuterspeelzaal en welzijnsactiviteiten voor kinderen integraal samenwerken. Het IKC is te omschrijven als een voorziening voor kinderen van o tot 12 jaar, waar zij gedurende de dag komen om te leren, spelen, ontwikkelen en ontmoeten. Het gaat om één fysieke locatie en een nieuwe organisatievorm. Bijzonder aan IKC De Aventurijn is de grote betrok kenheid van de ouders. Aan het woord is Geralda Jansen, een van die ouders: 'We zijn begonnen met het formuleren van een visie op het samen bouwen en creëerden zo een draagvlak waar alle partijen zich in konden vinden. Er zijn vijf taakgroepen waarin ouders zitting hebben zoals 'samenwerking met de omgeving', 'schooltijden' en 'identiteit'. Het overleg in die taakgroe pen levert veel ideeën op maar kan ook wel verzanden in (oeverloze) discussies. Het is de kunst om steeds het doel voor ogen te houden: goed en duurzaam onder wijs. In augustus 2014 is het nieuwe gebouw klaar en opent De Aventurijn echt de deuren. Omdat de onderbouwgroepen al samen zijn gevoegd, zie je weer een vol schoolplein, meer kin deren dus ook meer vriendschappen en ook voor de leraren werkt het stimulerend. Bij mij en andere ouders kriebelt het echt. Onze wijk is een groene en actieve wijk. Het IKC zal samen met andere instellin gen zorgen voor een naschools aanbod op het gebied van kunst, cultuur, natuur en sport. Zo creëer je een ideale leeromgeving waarin alle facetten die nodig zijn voor de ontwikkeling van onze kinderen aan bod komen. Was het maar alvast augustus.' 42 Zeeuws Tijdschrift 2014 2-3

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2014 | | pagina 42