Ds. Pieter van Dijke-
school in Bruinisse
EXTRA HULP
Kindcentrum De Aven-
turijn in Middelburg
BETROKKEN OUDERS
De reformatorische Ds. Pieter van Dijkeschool heeft
130 kinderen, n leerkrachten en 6 groepen en valt
onder een eigen bestuur (www.dspietervandijkeschool.
nl). De zorggroep is ontwikkeld omdat er steeds meer
leerlingen met gedragsproblemen op school kwamen
en in plaats van de kinderen naar scholen voor spe
ciaal onderwijs te sturen, wilde de schoolleiding die
zoveel mogelijk in Bruinisse houden. Dat werd steeds
moeilijker door de combinatiegroepen en de versnip
perde zorg vanuit de remedial teaching. Daar komt bij
dat gedragsproblemen zoals angst of agressie niet met
een uur remedial teaching op te lossen zijn.
Schooldirecteur Adriaan van Klinken: 'Vier ochten
den in de week gaan kinderen van de bovenbouw die
extra hulp nodig hebben op het gebied van spelling,
rekenen of taal naar de zorggroep. Ze hebben meestal
ook gedragsproblemen. Door de begeleiding in de
groep krijgen ze meer rust en zie je ze opfleuren.
Daarmee verdwijnt ook hun negatieve instelling. Het
vertaalt zich in prima scores van de leerlingen bij het
eindonderzoek van school die intelligentie van kinde
ren en schoolvorderingen tegen elkaar afzet. De zorg
groep brengt wel de nodige kosten met zich mee en
daarom moeten we in de onderbouw een goedkopere
variant met stagiaires hanteren.'
Op dit moment kunnen kinderen die extra onder
steuning nodig hebben met een 'rugzak' deelnemen
aan het reguliere onderwijs. Per 1 augustus 2014
treedt het nieuwe stelsel voor passend onderwijs in.
Hiermee verdwijnt de leerlinggebonden financiering.
Het budget blijft wel volledig beschikbaar, maar gaat
voortaan rechtstreeks naar het samenwerkingsver
band. Wat betekent dit voor jullie? Van Klinken: 'Tot
nu toe konden we alle kinderen een passende onder
wij spiek aanbieden; we kregen daar ook voldoende
geld voor door de rugzakregeling. Waarschijnlijk
gaan we er straks jaarlijks 50.000 euro op achteruit.
We kunnen daardoor niet meer ieder kind op school
opvangen. Dat kan niet de bedoeling zijn en we zijn
hierover in gesprek met het samenwerkingsver
band. We hebben een mooie parel, maar wel één die
bedreigd wordt.'
In de Middelburgse wijk De Griffioen staan de open
bare basisschool De Bijenburch, de protestants-chris
telijke basisschool Cederhof en een locatie van kin
deropvang Walcheren. De scholen hebben samen 150
kinderen, n leerkrachten en 6 groepen. De scholen
waren te klein om zelfstandig te kunnen voortbestaan.
Daarom werd samen met kinderopvang Walcheren en
de gemeente Middelburg het initiatief genomen een
integraal kindcentrum (IKC) op te richten, dat ze De
Aventurijn doopten (www.kindcentrumgriffioen.nl).
Een IKC is een voorziening waarin organisaties als
onderwijs, kinderdagverblijf, buitenschoolse opvang,
peuterspeelzaal en welzijnsactiviteiten voor kinderen
integraal samenwerken. Het IKC is te omschrijven
als een voorziening voor kinderen van o tot 12 jaar,
waar zij gedurende de dag komen om te leren, spelen,
ontwikkelen en ontmoeten. Het gaat om één fysieke
locatie en een nieuwe organisatievorm.
Bijzonder aan IKC De Aventurijn is de grote betrok
kenheid van de ouders. Aan het woord is Geralda
Jansen, een van die ouders: 'We zijn begonnen met
het formuleren van een visie op het samen bouwen en
creëerden zo een draagvlak waar alle partijen zich in
konden vinden. Er zijn vijf taakgroepen waarin ouders
zitting hebben zoals 'samenwerking met de omgeving',
'schooltijden' en 'identiteit'. Het overleg in die taakgroe
pen levert veel ideeën op maar kan ook wel verzanden
in (oeverloze) discussies. Het is de kunst om steeds het
doel voor ogen te houden: goed en duurzaam onder
wijs. In augustus 2014 is het nieuwe gebouw klaar en
opent De Aventurijn echt de deuren.
Omdat de onderbouwgroepen al samen zijn
gevoegd, zie je weer een vol schoolplein, meer kin
deren dus ook meer vriendschappen en ook voor
de leraren werkt het stimulerend. Bij mij en andere
ouders kriebelt het echt. Onze wijk is een groene en
actieve wijk. Het IKC zal samen met andere instellin
gen zorgen voor een naschools aanbod op het gebied
van kunst, cultuur, natuur en sport. Zo creëer je een
ideale leeromgeving waarin alle facetten die nodig
zijn voor de ontwikkeling van onze kinderen aan bod
komen. Was het maar alvast augustus.'
42 Zeeuws Tijdschrift 2014 2-3