keling van kinderen. TalentenKracht geeft een extra
boost aan de bètaontwikkeling van kinderen.'
Wat vraagt deze aanpak van leerkrachten? De
Schepper: 'Ouders en leerkrachten zijn vaak enorm
hulpvaardig waardoor je kinderen soms de kans
ontneemt zelf te ontdekken. Door TalentenKracht
zijn we met andere ogen naar kinderen gaan kijken;
meer vanuit het wetenschappelijk inzicht dat het
belangrijk is kinderen zelf zaken uit te laten vinden.
Hierdoor worden ze aangezet zelf na te denken.
Iedere week zijn de kinderen op school gemid
deld één tot anderhalf uur bezig met wetenschap
en techniek (W&T). Leerkrachten zijn er om de
goede vragen te stellen waardoor het kind zelf een
stapje verder kan zetten in zijn of haar leerproces.
TalentenKracht heeft zeker ook de attitude van onze
leerkrachten beïnvloed. De nieuwe inzichten en het
enthousiasme van de kinderen maken dat W&T een
nadrukkelijke plaats heeft gekregen in het lespro
gramma en tijdens teamvergaderingen.
De Schepper: Tedere dag duiken er nieuwe aan
knopingspunten op, zoals asbestvervuiling en ener
giebesparing. De actuele onderwerpen worden inge
past in onze lessen en kunnen we met behulp van
de materialen uit ons eigen Rabo-labo behandelen.
We trekken er vaak op uit zoals naar de Meester van
der Heijdengroeve in onze achtertuin waar als enige
plek in Europa de overgang van het plioceen naar
het pleistoceen is te zien. Verder naar het Deur-
ganckdok van de haven van Antwerpen, het grootste
getijdendok ter wereld dat vlakbij onze school ligt,
het Watersnoodmuseum in Ouwerkerk of naar het
Shell Energy Lab in Rotterdam, een interactief en
educatief energiefestival waar de jeugd zich hele
maal kan uitleven. Twee keer per jaar houden de
leerlingen op school een wedstrijd waarin de beste
uitvindingen bekroond worden. De uitvindingen
doen de kinderen thuis, of in het Rabo-labo of in
het Ontdekkasteel op school. De saaiheid op school
is veranderd in "er is altijd wat te doen". Dat kun je
merken aan de houding van de kinderen. Ze denken
mee en werken extra hard om hun weektaak af te
krijgen, want er zijn nog meer interessante zaken in
de aanbieding.'
St. Jozefschool in Nieuw-Namen
44 Zeeuws Tijdschrift 2014 2-3