keling van kinderen. TalentenKracht geeft een extra boost aan de bètaontwikkeling van kinderen.' Wat vraagt deze aanpak van leerkrachten? De Schepper: 'Ouders en leerkrachten zijn vaak enorm hulpvaardig waardoor je kinderen soms de kans ontneemt zelf te ontdekken. Door TalentenKracht zijn we met andere ogen naar kinderen gaan kijken; meer vanuit het wetenschappelijk inzicht dat het belangrijk is kinderen zelf zaken uit te laten vinden. Hierdoor worden ze aangezet zelf na te denken. Iedere week zijn de kinderen op school gemid deld één tot anderhalf uur bezig met wetenschap en techniek (W&T). Leerkrachten zijn er om de goede vragen te stellen waardoor het kind zelf een stapje verder kan zetten in zijn of haar leerproces. TalentenKracht heeft zeker ook de attitude van onze leerkrachten beïnvloed. De nieuwe inzichten en het enthousiasme van de kinderen maken dat W&T een nadrukkelijke plaats heeft gekregen in het lespro gramma en tijdens teamvergaderingen. De Schepper: Tedere dag duiken er nieuwe aan knopingspunten op, zoals asbestvervuiling en ener giebesparing. De actuele onderwerpen worden inge past in onze lessen en kunnen we met behulp van de materialen uit ons eigen Rabo-labo behandelen. We trekken er vaak op uit zoals naar de Meester van der Heijdengroeve in onze achtertuin waar als enige plek in Europa de overgang van het plioceen naar het pleistoceen is te zien. Verder naar het Deur- ganckdok van de haven van Antwerpen, het grootste getijdendok ter wereld dat vlakbij onze school ligt, het Watersnoodmuseum in Ouwerkerk of naar het Shell Energy Lab in Rotterdam, een interactief en educatief energiefestival waar de jeugd zich hele maal kan uitleven. Twee keer per jaar houden de leerlingen op school een wedstrijd waarin de beste uitvindingen bekroond worden. De uitvindingen doen de kinderen thuis, of in het Rabo-labo of in het Ontdekkasteel op school. De saaiheid op school is veranderd in "er is altijd wat te doen". Dat kun je merken aan de houding van de kinderen. Ze denken mee en werken extra hard om hun weektaak af te krijgen, want er zijn nog meer interessante zaken in de aanbieding.' St. Jozefschool in Nieuw-Namen 44 Zeeuws Tijdschrift 2014 2-3

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2014 | | pagina 44