MAAK OragtLODgOtitF ®BD®[!EWDP DM tekst Dian Fluijt Het zich geborgen voelen van leerlingen met een beperking of speciale onderwijsbehoeften is in het onderwijs de laatste decennia nogal eens vertaald als 'het vinden van een plek die speciaal hiervoor toege rust is'. Als we eenmaal weten wat er met een kind aan de hand is, zoeken we een plaats waar zij les krij gen van speciaal daarvoor opgeleide mensen. We zijn er lange tijd van uitgegaan dat het de beste oplossing was en nog steeds denken veel mensen dat. Het was een schijnoplossing want het heeft niet alleen geleid tot een explosieve groei van het speciaal onderwijs dat onbetaalbaar is geworden maar ook gebaseerd is op een verkeerde premisse. We verwijzen leerlingen met beperkingen naar spe ciale scholen, waarvoor ze vaak ver moeten reizen en vooral leren om te gaan met speciale kinderen. Daarbij geven we kinderen en jongeren op reguliere scholen het idee dat als je anders bent, het niet vanzelfsprekend is dat je erbij hoort. Talentontwikkeling en excellentie lijkt, onder druk van de onderwijsinspectie, vooral te worden afgemeten aan het behalen van hoge prestaties op het gebied van de cognitieve leervakken. Je kunt je afvragen of de wijze waarop we het onderwijs hebben ingericht wel past bij wat we willen met onderwijs. Naar een ecologische pedagogiek In het onderwijs wordt gelukkig steeds vaker over eco logische pedagogiek gesproken waarbij een leerling zich ontwikkelt op basis van kindeigen kenmerken en omgevingsfactoren. Hoe rijker de omgeving is en met onderwijs dat zich richt op mogelijkheden en talenten, des te meer kans er is op ontwikkeling in de meest brede zin van het woord. Werken aan deze onderwijsbehoeften wordt mogelijk als leraren zijn toegerust voor zo'n omgeving. Die geven echter aan dat, niettegenstaande dat de wil er is, zij zich niet in staat voelen zo'n omgeving voor de leerlingen te creëren. Het is hoopgevend dat op Walcheren ver schillende, ook voor de rest van Zeeland inspirerende, initiatieven zijn gestart. Vanaf i augustus 2014 is er een nieuw stelsel voor passend onderwijs. Dit verplicht scholen een passende onderwij spiek te bieden aan leerlingen die extra onder steuning nodig hebben. Zorginstelling Arduin heeft zich in het verleden al met verve sterk gemaakt voor integratie van mensen met beperkingen in het regulier onderwijs. Verder nam de gemeenteraad van Mid delburg in 2013 een motie aan om het passend onder wijs verder uit te bouwen naar inclusief onderwijs en samen met de twee andere gemeenten op Walcheren te streven naar inclusief onderwijs en pilots op te starten. Steiermark als inspiratiebron Een gemêleerde afvaardiging van 23 personen uit het hele onderwijsveld en zorginstellingen uit Walcheren heeft zich in Oostenrijk, dat een verhoudingsgewijs even grote onderwijsbegroting heeft als Nederland, georiënteerd op de wijze waarop de deelstaat Steier mark inclusief onderwijs vorm geeft. Financiële mid delen worden hier uitdrukkelijk voor het primaire pro ces, het lesgeven in de klas, aangewend. Dit heeft ertoe geleid dat er in het reguliere onderwijs klassen van maximaal 25 leerlingen zijn met daarin maximaal vijf leerlingen met beperkingen die worden begeleid door twee leraren. Steiermark streeft er naar om in 2020 helemaal met speciaal onderwijs te stoppen. Geïnspireerd door de resultaten in Graz werkt de Walcherse deputatie inmiddels op twee sporen hard en met veel enthousiasme verder aan het gezamenlijk streven: onderwijs dat ervoor zorgt dat talenten en kansen van alle leerlingen in het regulier onderwijs en dicht bij huis worden geborgd. Het eerste spoor is de oprichting van een consortium dat zich ten doel heeft gesteld te werken aan integratief onderwijs (met mogelijkheden voor specifieke scholen om door te groeien naar inclusief onderwijs). Het tweede spoor is wetenschappelijk onderzoek naar de meerwaarde en voorwaarden van inclusief onderwijs en de moge lijkheden van co-teaching (het onderzoeksvoorstel is geschreven door Barbara Oomen van University Col lege Roosevelt en Dian Fluit van het Seminarium voor Orthopedagogiek in Utrecht). 45 Zeeuws Tijdschrift 2014 2-3

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2014 | | pagina 45