DE LERAAR MAAKT HET VERSCHIL tekst Paul van der Velde 'Werken aan onderwijskwaliteit, dat is in Zeeland een deel van onze cultuur. We hebben hier kwalitatief goed onderwijs en hebben geen of nauwelijks zwakke scholen. Dat is iets om trots op te zijn. Het is ook een prachtige plek om als onderwij sinnovator gevestigd te zijn.' Aan het woord Jan Ennik, directeur van het RPCZ, het grootste onderwijsadviesbureau in Zeeland met jarenlange ervaring op het gebied van onder wijsinnovatie en onderwijsbegeleiding. De organisatie is als partner van de Zeeuwse scholen dikwijls betrok ken bij verbetertrajecten en de zorg voor individuele leerlingen. RPCZ adviseert daarbij op alle niveaus: van leidsters in kinderdagverblijven tot leraren van basis school, vo, mbo en hbo en van adviezen binnen de klas tot meedenken met managers van schoolbesturen. Excellent onderwijs is een bekend thema voor het onderwijsadviesbureau. Maar wat is excellent onderwijs? In de visie van het RPCZ is dat onlosma kelijk verbonden met een vaardige leraar. Er zijn veel factoren die het onderwijs beïnvloeden, maar wat uit onderzoek van de afgelopen twintig jaar duidelijk is geworden, is dat de leraar hét verschil maakt. Een vaardige leerkracht die de juiste didactiek en collegiale samenwerking in zijn vaandel schrijft en kan zorgen voor een veilig leerklimaat. Dat zorgt uiteindelijk voor het meeste rendement en voor betere leerprestaties bij leerlingen. Door als leraar steeds meer ervaring op te bouwen en constant kritisch te blijven op het eigen functioneren, kan die uitgroeien tot een excellente leraar. De rol die RPCZ hierbij voor zichzelf ziet, is die van ondersteuner en coach in dit groeiproces en als organisatie die steeds met nieuwe ideeën en strate gieën komt die leraren inspireren. Hoge kwaliteit onderwijs volgens Robert Marzano Om als leraar excellent onderwijs te kunnen geven, is het belangrijk dat je weet welke factoren hiervoor Het onderwijs in Zeeland kenmerkt zich door innovatie en de wil nog beter te worden. Het Zeeuws onderwijsadviesbureau RPCZ adviseert en begeleidt scholen hierbij. Centraal hierbij staat de vraag: 'Hoe kunnen ze het onderwijs zo maken dat elk kind zich optimaal kan ontwikke len?' Het verwezenlijken van excellent onder wijs is daarbij een duidelijk doel. bepalend zijn. Of anders gezegd: professionele leraren moeten weten 'wat werkt' in het onderwijs. Alleen dan kun je je handelen zo aanpassen dat je leerlingen echt bereikt en tot hoge prestaties weet te motiveren. Maar wat werkt? Die vraag staat centraal bij het RPCZ. Ennik: 'Het is ons vak scholen en docenten te helpen hun werk goed te doen. Daarvoor is kennis nodig van wat werkt.' In 2007 introduceerden RPCZ, Bazalt (voorheen onderdeel van RPCZ maar nu een zelfstandig opere rende landelijke organisatie) en het Haags onderwijs adviesbureau HCO de theorieën van de Amerikaanse onderwijsspecialist Robert Marzano in Nederland. Een team onder leiding van Marzano voerde een meta-ana- lyse uit op onderwijsonderzoek van de afgelopen 35 jaar. Ze onderzochten welke onderwij sveranderingen op scholen echt effect hadden op de leerprestaties van leerlingen. Het team kwam met een lijst van factoren die het onderwijs positief beïnvloeden. Marzano legde zijn conclusies vast in zijn boek Wat Werkt op School (Rotterdam: Bazalt Educatieve Uitgaven, 2007). Daar uit bleek dat elf factoren effect hebben op de kwaliteit van onderwijs die zich afspelen op school-, leerling en leraamiveau. Bij veel van de onderwijstrajecten die het RPCZ op scholen uitvoert, gebruikt de organisatie de bevin dingen van Marzano en vertaalt zo wetenschappelijke 46 Zeeuws Tijdschrift 2014 2-3

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2014 | | pagina 46