kennis naar de praktijk in de klas. Op schoolniveau gaat het bijvoorbeeld om aspecten als een veilige omgeving of collegialiteit. Op leerlingniveau noemt Marzano onder andere motivatie en de thuissituatie als bepalend voor geslaagd onderwijs. Op het niveau van de leraar gaat het om zaken als didactische aanpak en klassenmanagement en die bleken beslissend te zijn. Wil je het onderwijs op school verbeteren dan moet je je vooral richten op de leraar. Volgens Marzano zijn zeven van de factoren op leraarniveau gericht op de didactische aanpak. Het gaat daarbij om zaken als coöperatief leren, waarbij de leraar leert om kinderen op een heel gestructu reerde en doelgerichte manier te laten samenwerken. In Nederland gebruiken veel scholen het Marzano- traject. Vele Zeeuwse scholen fungeerden zelfs als Marzano pilot-school. Excellente leraren volgens John Hattie Vanaf 2013 laat het RPCZ zich inspireren door de Nieuw-Zeelandse onderwijsvernieuwer John Hattie. RPCZ werkte mee aan bewerking van zijn boeken en biedt scholen in Zeeland vanaf dit schooljaar speci ale trajecten rond zijn theorie. Hattie maakte net als Marzano een meta-analyse van onderwijsonderzoek. In zijn boek Visible Learning for Teachers: Maximi zing Impact on Learning (Routledge, 2011) geeft hij voorbeelden van hoe leraren de uitkomsten van zijn onderzoek direct in de praktijk kunnen toepassen. Hij toont daarbij aan welke impact onderwijs op leerlin gen heeft en hoe je die als leraar kunt beïnvloeden. In zijn samen met Gregory Yates geschreven publicatie Visible learning and the science of how we learn (Routledge, 2013) wordt een omschrijving gege ven van een voortreffelijke leerkracht. Een excellente leraar is in staat zowel vakinhoudelijke kennis als leer strategieën en didactiek toe te passen en creëert een optimaal leerklimaat met aandacht voor sociaal-emo tionele en cognitieve veiligheid. Hij overziet wat er in de klas gebeurt, geeft gerichte feedback, gelooft in de leerpotentie van de leerlingen en geeft nooit op. Hij is betrokken bij de leerlingen en toont respect voor ze. Ook motiveert hij leerlingen tot betere resultaten en stimuleert ze tot een nieuwsgierige, gretige houding. Van de leraar wordt dus minstens zoveel gevraagd als van de leerling om het predicaat excellent te krijgen. Ennik: 'Geïnspireerd door mensen als Marzano en Hattie zal het RPCZ zich de komende jaren blijven inzetten voor het onderwijs. Daarin staat voorop het onderwijs kwalitatief goed, toegankelijk en duurzaam te houden. Met de krimp van het aantal leerlingen zal dit een grote uitdaging zijn voor het Zeeuwse onder wijsveld. Maar in een onderwijsrijke en innovatieve omgeving als de onze heb ik daar alle vertrouwen in.' 47 Zeeuws Tijdschrift 2014 2-3

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2014 | | pagina 47