ZOWEL GEVANGEN ALS ONTSNAPT Klassenfoto's van de Sint Aloysiusschool in St. Jansteen tekst Paul van der Velde Elk jaar werd er een klassenfoto gemaakt. Ik heb ze nog allemaal, maar zoom in op de foto van 'mijn' eerste klas in 1962 (A) en die van de zesde klas in 1967 (B). Je kunt aan de kleding zien dat ze kort voor het begin van die eindeloze zomervakanties zijn genomen. Het moment dat de fotograaf - bestaat het fenomeen schoolfotograaf nog - tot veler hilariteit acte de présence gaf. Het zijn zwart-witfoto's en het eerste wat opvalt, is dat er geen meisjes op staan. Daar konden wij verder weinig aan doen want die zaten bij de nonnen op een meisjesschool. Meisjes waren voor ons geen dagelijkse kost. Van feminisering van het onderwijs hadden wij nog geen last. Behalve in de eerste klas waar we een onderwijzeres hadden die op Nana Mouskouri leek, kregen we les van mannen die behoorden tot één onderwijsdynastie: de Zwartelés. Dat was toen gebruikelijk in lager onderwijsland. Buiten beeld De school opende de deuren in 1906 en wat opvalt, is dat de ramen nogal hoog zitten. Dat was met opzet zo gedaan om de kinderen niet naar buiten te kun nen laten staren en daardoor, zo was de gedachte, minder afgeleid zouden worden. De bloemen op de vensterbanken konden hun kopjes wel naar de zon richten. Op B zien we dat het venster al veel lager zit, maar toch nog altijd met een vitragegordijntje wat de blik op de wereld vertroebelde. Dat lokaal was een tot leslokaal getransformeerde gymnastiekzaal die ruimte moest bieden aan de babyboomers. Gymnastiek kregen we in de nieuwgebouwde gemeentelijke gym nastiekzaal die in vergelijking met die van school een sportwalhalla met de klimtouwen tot in de hemel was. Natuurlijk werd er net als bij iedere foto ook toen al door de fotograaf gemaand een vriendelijk gezicht op te zetten. Op A heeft de fotograaf weinig moeite moeten doen want de lach was in die eerste klas nog niet van de lucht. Er heerste nog echt een sfeer van camaraderie. Iedereen heeft de armen om de schou ders van de buurman geslagen en wanneer dat gekun steld aandoet, was het in wezen onhandigheid. De jongen die boven links aan de buitenkant staat en zijn arm niet kwijt kon, legde die gewoon op het hoofd van de jongen voor hem. Van minder tot hoger begaafd Op A zijn 24 jongens te zien en op B 18 waarvan twee zittenblijvers die niet op foto A staan. Waarom staat eenderde van de jongens niet op B? Omdat ik vrijwel al die jongens nog ken en ook weet hoe ze zich later in het leven hebben bewogen, kan ik daar wel het een en ander over zeggen. Het huidige streven naar inclu sief onderwijs waarbij kinderen van elk niveau op één school worden gehouden, was toen in een dorp vrij gewoon want ook de dorpsgekken liepen toen nog vrij rond. Minder begaafde kinderen kwamen vanzelfsprekend in de eerste klas terecht maar na een aantal maanden, wanneer hun disfunctioneren pijn lijk duidelijk voor henzelf en de klas werd, verdwenen ze geruisloos naar het Bijzonder Lager Onderwijs (BLO) in het naburige Hulst. (Het was niet de jongen in A op de bovenste rij in het midden met wijd open gesperde mond die zijn ogen ten hemel heft, zo kan ik u verzekeren.) Dat verklaart al twee verdwijningen. Een jongen, het was toen mijn beste vriendje, moest naar de lagere school in datzelfde Hulst omdat zijn 48 Zeeuws Tijdschrift 2014 2-3

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2014 | | pagina 48