EVENWICHTIG WEB en de University College Roosevelt (UCR) druk bezig om een interessante studieomgeving te organiseren. Met goede huisvesting, een sociëteit en noem maar op. Daar hebben we zeker nog de nodige slagen te maken. Maar als het lukt, dan heeft dat effect op het hele stadsgewest hier, want je laat zien dat het hier in Zeeland goed studeren en goed vertoeven is. Dat ver hoogt de aantrekkingskracht van onze instellingen op een andere manier dan het kwalitatief hoogwaardige onderwijsconcept alleen.' Misschien is het goed om nu toch even terug in de tijd te gaan. Terug naar het jaar 2005 om precies te zijn. Het jaar waarin de HZ met een omvangrijk, dyna misch en uiteindelijk succesvol en effectief omslagpro ces begon. Hoe ging dat? De Buck: 'We hebben eerst de hele hogeschool kri tisch tegen het licht gehouden. Bepaald wat vinden we nu dat we goed doen met elkaar, wat willen we houden? Maar ook: waar vinden we dat het niet goed loopt? Wat zouden we moeten aanpakken? Die exer citie heeft uiteindelijk geleid tot het instellingsplan voor de periode 2009-2012. Belangrijk in dat stuk zijn een aantal kernwaarden die we hebben geformu leerd, onder meer integriteit en kwaliteit. In brede zin: in wat voor cultuur willen we met elkaar werken, hoe vullen dat concreet in, hoe spreken we elkaar op zaken aan enzovoorts. We merkten dat dat iets losmaakte. Dat dat een enorme loyaliteit onder het personeel stimuleerde. En niet onbelangrijk dat ze bereid zijn om ongelooflijk hard te werken, want we zijn natuurlijk toch een relatief kleine hogeschool. We hebben meer dan 25 opleidingen op 4.650 studenten. Dat betekent dat het aantal studenten per opleiding relatief klein is. Het betekent ook dat de docenten teams relatief klein zijn. Als team ben je dus echt op elkaar aangewezen om er iets moois van te maken. Tegelijk heb je als team het roer in handen. Jouw inbreng doet ertoe. Ik denk dat dat een belangrijke kracht is van onze organisatie. Die kleinschaligheid maakt je enigszins kwetsbaar, maar geeft je ook een enorme power.' Wat waren zoal de inspiratiebronnen voor de nieuwe plannen van de hogeschool? Vercouteren: 'Dat is onder andere het zogenaamde systeemdenken in het onderwijs geweest. De kern daarvan is dat alles klopt en met elkaar samenhangt. We zijn geen hogeschool op een eilandje. Nee, we zijn verbonden met Zeeland, met Brabant en met de wereld. Behalve die geografische bindingen gaat het erom dat je je verbindt aan die zaken die je samen met docenten en studenten ten diepste wilt bereiken Bijvoorbeeld dat je wilt dat persoonlijke ontwikkeling 51 Zeeuws Tijdschrift 2014 2-3

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2014 | | pagina 51