EVENWICHTIG
WEB
en de University College Roosevelt (UCR) druk bezig
om een interessante studieomgeving te organiseren.
Met goede huisvesting, een sociëteit en noem maar
op. Daar hebben we zeker nog de nodige slagen te
maken. Maar als het lukt, dan heeft dat effect op het
hele stadsgewest hier, want je laat zien dat het hier in
Zeeland goed studeren en goed vertoeven is. Dat ver
hoogt de aantrekkingskracht van onze instellingen op
een andere manier dan het kwalitatief hoogwaardige
onderwijsconcept alleen.'
Misschien is het goed om nu toch even terug in de tijd
te gaan. Terug naar het jaar 2005 om precies te zijn.
Het jaar waarin de HZ met een omvangrijk, dyna
misch en uiteindelijk succesvol en effectief omslagpro
ces begon. Hoe ging dat?
De Buck: 'We hebben eerst de hele hogeschool kri
tisch tegen het licht gehouden. Bepaald wat vinden
we nu dat we goed doen met elkaar, wat willen we
houden? Maar ook: waar vinden we dat het niet goed
loopt? Wat zouden we moeten aanpakken? Die exer
citie heeft uiteindelijk geleid tot het instellingsplan
voor de periode 2009-2012. Belangrijk in dat stuk
zijn een aantal kernwaarden die we hebben geformu
leerd, onder meer integriteit en kwaliteit. In brede
zin: in wat voor cultuur willen we met elkaar werken,
hoe vullen dat concreet in, hoe spreken we elkaar
op zaken aan enzovoorts. We merkten dat dat iets
losmaakte. Dat dat een enorme loyaliteit onder het
personeel stimuleerde. En niet onbelangrijk dat ze
bereid zijn om ongelooflijk hard te werken, want we
zijn natuurlijk toch een relatief kleine hogeschool. We
hebben meer dan 25 opleidingen op 4.650 studenten.
Dat betekent dat het aantal studenten per opleiding
relatief klein is. Het betekent ook dat de docenten
teams relatief klein zijn. Als team ben je dus echt op
elkaar aangewezen om er iets moois van te maken.
Tegelijk heb je als team het roer in handen. Jouw
inbreng doet ertoe. Ik denk dat dat een belangrijke
kracht is van onze organisatie. Die kleinschaligheid
maakt je enigszins kwetsbaar, maar geeft je ook een
enorme power.'
Wat waren zoal de inspiratiebronnen voor de nieuwe
plannen van de hogeschool?
Vercouteren: 'Dat is onder andere het zogenaamde
systeemdenken in het onderwijs geweest. De kern
daarvan is dat alles klopt en met elkaar samenhangt.
We zijn geen hogeschool op een eilandje. Nee, we
zijn verbonden met Zeeland, met Brabant en met de
wereld. Behalve die geografische bindingen gaat het
erom dat je je verbindt aan die zaken die je samen
met docenten en studenten ten diepste wilt bereiken
Bijvoorbeeld dat je wilt dat persoonlijke ontwikkeling
51 Zeeuws Tijdschrift 2014 2-3