en professionele ontwikkeling hand in hand gaan. Dat
je je verdiept in wat studenten willen, hoe je ze kan
inspireren, uitdagen en motiveren. Zo schep je een
klimaat waarin studenten hard gaan werken en voor
kom je een zesjescultuur en uitval. Onze studenten
willen hun dromen waarmaken en daar begeleiden we
ze op een heel directe, persoonlijke manier bij. Ons
motto is niet voor niets: de persoonlijke hogeschool.'
De Buck: 'Wat mij destijds triggerde was de vraag
wat nu het verschil verklaart tussen goede en slechte
universiteiten. En wat blijkt dan? Dat excellente
instellingen niet vertrekken vanuit de theorie, maar
allemaal de casuïstiek centraal stellen. Ze gaan uit van
echte probleemsituaties in relatie met de beroepsprak
tijk zodat studenten bijna vanzelf gaan inzien dat ze
heel veel kennis nodig hebben. Daarvoor heb je uiter
aard een bijpassend docentencorps nodig. Docenten
die de interactie met studenten opzoeken en reflectie
plegen. Docenten die studenten actief bij een cursus
betrekken, ja ze zelfs tot coproducenten van hun
eigen onderwijs maakt. Alle topuniversiteiten hebben
dat concept gemeen.'
Kwaliteit behoort in het instellingsplan tot één van de
belangrijkste kernwaarden. Vraag is wat is kwaliteit in
de ogen van de HZ en hoe toetsje dat?
Wattel: 'Kwaliteit is een manier, of kwaliteitscultuur
moet ik eigenlijk zeggen, om samen sturing te geven
aan de prestaties die je wilt bereiken. Die sturing kun
je op twee manieren doen. Heel hard, gebaseerd op
feiten en cijfertjes, maar je kunt het ook op een zach
tere manier doen. Op de HZ denk ik dat we daar een
heel mooie mix voor hebben gevonden. We hebben
daar zowel interne als externe toetsingsinstrumenten
die uiteenlopende factoren meten die met kwaliteit te
maken hebben. Wat is de kwaliteitszorg en het kwa
liteitsmanagement van de instelling als geheel? Wat
is de visie van de instelling op de kwaliteit van het
onderwijs en hoe wordt deze in de praktijk zichtbaar
en uitgewerkt? Wat is de kwaliteit van de medewer
kers? En uiteraard worden de opleidingen afzonderlijk
ook beoordeeld om vervolgens procesmatig en syste
matisch het beleid verder in te kleuren en te verbe
teren. Dat zorgt ervoor dat je kwaliteit waarborgt en
zelfs omhoog gaat.'
Waar is de HZ nou precies zo goed en onderscheidend
in?
De Buck: 'Het gaat om meerdere zaken. Om goede
informatievoorziening, roostering en dergelijke. Maar
het meest gewaardeerd wordt wel de persoonlijke
aandacht die we onze studenten geven. Dat we samen
met studenten op pad gaan om hun talenten tot bloei
te laten komen. We hadden het al over ons motto "de
persoonlijke hogeschool". Dat is geen lege huls. Dat
persoonlijke zit tot in alle haarvaten van onze orga
nisatie verwerkt. Alle studenten hebben bijvoorbeeld
een persoonlijke studiebegeleider, een persoonlijk
rooster, een persoonlijk studietraject. Het gedrag van
studenten wordt binnen en buiten de school digitaal
gemonitord, zodat we precies weten hoe een student
vordert en waar een student moeite mee heeft. Docen-
52 Zeeuws Tijdschrift 2014 2-3