en professionele ontwikkeling hand in hand gaan. Dat je je verdiept in wat studenten willen, hoe je ze kan inspireren, uitdagen en motiveren. Zo schep je een klimaat waarin studenten hard gaan werken en voor kom je een zesjescultuur en uitval. Onze studenten willen hun dromen waarmaken en daar begeleiden we ze op een heel directe, persoonlijke manier bij. Ons motto is niet voor niets: de persoonlijke hogeschool.' De Buck: 'Wat mij destijds triggerde was de vraag wat nu het verschil verklaart tussen goede en slechte universiteiten. En wat blijkt dan? Dat excellente instellingen niet vertrekken vanuit de theorie, maar allemaal de casuïstiek centraal stellen. Ze gaan uit van echte probleemsituaties in relatie met de beroepsprak tijk zodat studenten bijna vanzelf gaan inzien dat ze heel veel kennis nodig hebben. Daarvoor heb je uiter aard een bijpassend docentencorps nodig. Docenten die de interactie met studenten opzoeken en reflectie plegen. Docenten die studenten actief bij een cursus betrekken, ja ze zelfs tot coproducenten van hun eigen onderwijs maakt. Alle topuniversiteiten hebben dat concept gemeen.' Kwaliteit behoort in het instellingsplan tot één van de belangrijkste kernwaarden. Vraag is wat is kwaliteit in de ogen van de HZ en hoe toetsje dat? Wattel: 'Kwaliteit is een manier, of kwaliteitscultuur moet ik eigenlijk zeggen, om samen sturing te geven aan de prestaties die je wilt bereiken. Die sturing kun je op twee manieren doen. Heel hard, gebaseerd op feiten en cijfertjes, maar je kunt het ook op een zach tere manier doen. Op de HZ denk ik dat we daar een heel mooie mix voor hebben gevonden. We hebben daar zowel interne als externe toetsingsinstrumenten die uiteenlopende factoren meten die met kwaliteit te maken hebben. Wat is de kwaliteitszorg en het kwa liteitsmanagement van de instelling als geheel? Wat is de visie van de instelling op de kwaliteit van het onderwijs en hoe wordt deze in de praktijk zichtbaar en uitgewerkt? Wat is de kwaliteit van de medewer kers? En uiteraard worden de opleidingen afzonderlijk ook beoordeeld om vervolgens procesmatig en syste matisch het beleid verder in te kleuren en te verbe teren. Dat zorgt ervoor dat je kwaliteit waarborgt en zelfs omhoog gaat.' Waar is de HZ nou precies zo goed en onderscheidend in? De Buck: 'Het gaat om meerdere zaken. Om goede informatievoorziening, roostering en dergelijke. Maar het meest gewaardeerd wordt wel de persoonlijke aandacht die we onze studenten geven. Dat we samen met studenten op pad gaan om hun talenten tot bloei te laten komen. We hadden het al over ons motto "de persoonlijke hogeschool". Dat is geen lege huls. Dat persoonlijke zit tot in alle haarvaten van onze orga nisatie verwerkt. Alle studenten hebben bijvoorbeeld een persoonlijke studiebegeleider, een persoonlijk rooster, een persoonlijk studietraject. Het gedrag van studenten wordt binnen en buiten de school digitaal gemonitord, zodat we precies weten hoe een student vordert en waar een student moeite mee heeft. Docen- 52 Zeeuws Tijdschrift 2014 2-3

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2014 | | pagina 52