Communicatie
Commerciële Economie
VINGER AAN DE POLS
Walrave zijn ambassadeurs van onze opleiding en
hebben een positieve werking op onze studenten die
ook geprikkeld worden zelf bedrijven te beginnen.
Hoe meer ICT-bedrijven om ons heen hoe beter.'
Marco Lengton: 'Het is fantastisch om te zien dat ze
zo'n bedrijf op jonge leeftijd hebben opgezet en daar
bovenop hebben ze het helemaal autonoom gedaan.
We werken naar een model waarin de praktijk van het
ondernemerschap vanaf het eerste jaar deel uitmaakt
van de opleiding. Er is natuurlijk al Dok 41 wat een
incubator voor start-ups is en op loopafstand van ons
zit. Onze studenten gaan daar uit eigen beweging
naartoe.'
Onder de Academie voor Economie en Management
vallen de opleidingen Communicatie en Commerciële
Economie met ongeveer 230 studenten. Aan tafel zit
ten Erik van den Dobbelsteen, opleidingscoördinator
Commerciële Economie, Thom Zijnen, voorzitter
Opleidingscommissie en de studentes Chantal Wil-
lemse en Eva de Vries.
Kwaliteitsborging
Erik van den Dobbelsteen: 'Om in de top drie van
de HBO-Keuzegids te blijven, spannen de opleidin
gen zich in om de kwaliteit ervan te borgen. Dat
wordt upstream gedaan door masterclasses te geven
aan leerlingen uit het voortgezet onderwijs en mbo-
studenten van Scalda met aanleg voor economie. We
hopen ze zo te kunnen inspireren en hun kennis te
vergroten. Dat doen we ook door cursussen Engels
en Statistiek aan te bieden. Er is zeker sprake van een
warme overdracht van het mbo en de havo naar onze
opleidingen.
Input voor kwaliteitsverbetering komt ook van
buiten. Daar zijn twee organen voor. Via de beroe
penveldcommissie van de opleidingen Communicatie
en Commerciële Economie geven professionals uit
het vakgebied - directeuren van partnerinstellingen
en alumni - regelmatig hun visie op de inrichting
van het onderwijs en wisselen best practices uit; voor
Commerciële Economie is dat de Hanzehogeschool
en voor communicatie de Haagse Hogeschool. Om
de zes jaar wordt door een onafhankelijke accredi
tatieorganisatie een deskundig en objectief oordeel
gegeven over de kwaliteit van het hoger onderwijs in
Nederland en Vlaanderen. De meest recente evaluatie
gaven ons het predikaat excellent voor een van de drie
onderdelen. We hadden de uitval sterk terug weten
te brengen en de doorstroom via masterclasses voor
mbo-leerlingen sterk verbeterd.'
Business Arena
Chantal Willemse: 'De belangrijkste en meest directe
manier van kwaliteitsbewaking loopt via de Oplei
dingscommissies waar docenten en studenten recht
streeks met elkaar in contact staan. Daarin wordt het
hele kwaliteitsgamma doorgelopen; van cursus tot
docentevaluaties en van docentenbereikbaarheid tot
verbeterpunten in het algemeen. Studenten hebben
een uniek instrument ontwikkeld dat ons een voor
sprong geeft als het om kwaliteitsborging gaat: de
Business Arena.'
Eva de Vries: 'Samen met een aantal leerlingen
hebben we vorig jaar de Business Arena opgezet nadat
we haden onderzocht hoe je open kan communiceren
over wat er zich in de opleidingen afspeelt. Het is een
uniek platform geworden voor gedachte-uitwisseling
tussen studenten en docenten. We gebruiken de for
mule van De Wereld Draait Door. Thom Zijnen treedt
op als moderator. De bijeenkomst vindt plaats in het
Arsenaaltheater. Er zitten rond de tien mensen aan
tafel die aan de hand van stellingen discussiëren over
de opleiding. Het publiek, zo'n 150 mensen, kunnen
reageren. We gaan respectvol met elkaar om maar
nemen geen blad voor de mond.' Thom Zijnen: 'Het
sloeg enorm aan en we zullen volgend jaar ook oud
studenten uitnodigen om het perspectief nog verder
te verbreden.'
De meeste afgestudeerden vinden een baan in
Zuidwest-Nederland of in het buitenland. Dat is dik
wijls bij bedrijven waar ze in hun derde jaar de mee-
werkstage hebben gelopen of een bedrijf waar ze in
het vierde jaar hun eindscriptie over hebben geschre
ven. Vijfentwintig procent van de studenten gaat naar
de Universiteit van Tilburg.
59 Zeeuws Tijdschrift 2014 2-3