Communicatie Commerciële Economie VINGER AAN DE POLS Walrave zijn ambassadeurs van onze opleiding en hebben een positieve werking op onze studenten die ook geprikkeld worden zelf bedrijven te beginnen. Hoe meer ICT-bedrijven om ons heen hoe beter.' Marco Lengton: 'Het is fantastisch om te zien dat ze zo'n bedrijf op jonge leeftijd hebben opgezet en daar bovenop hebben ze het helemaal autonoom gedaan. We werken naar een model waarin de praktijk van het ondernemerschap vanaf het eerste jaar deel uitmaakt van de opleiding. Er is natuurlijk al Dok 41 wat een incubator voor start-ups is en op loopafstand van ons zit. Onze studenten gaan daar uit eigen beweging naartoe.' Onder de Academie voor Economie en Management vallen de opleidingen Communicatie en Commerciële Economie met ongeveer 230 studenten. Aan tafel zit ten Erik van den Dobbelsteen, opleidingscoördinator Commerciële Economie, Thom Zijnen, voorzitter Opleidingscommissie en de studentes Chantal Wil- lemse en Eva de Vries. Kwaliteitsborging Erik van den Dobbelsteen: 'Om in de top drie van de HBO-Keuzegids te blijven, spannen de opleidin gen zich in om de kwaliteit ervan te borgen. Dat wordt upstream gedaan door masterclasses te geven aan leerlingen uit het voortgezet onderwijs en mbo- studenten van Scalda met aanleg voor economie. We hopen ze zo te kunnen inspireren en hun kennis te vergroten. Dat doen we ook door cursussen Engels en Statistiek aan te bieden. Er is zeker sprake van een warme overdracht van het mbo en de havo naar onze opleidingen. Input voor kwaliteitsverbetering komt ook van buiten. Daar zijn twee organen voor. Via de beroe penveldcommissie van de opleidingen Communicatie en Commerciële Economie geven professionals uit het vakgebied - directeuren van partnerinstellingen en alumni - regelmatig hun visie op de inrichting van het onderwijs en wisselen best practices uit; voor Commerciële Economie is dat de Hanzehogeschool en voor communicatie de Haagse Hogeschool. Om de zes jaar wordt door een onafhankelijke accredi tatieorganisatie een deskundig en objectief oordeel gegeven over de kwaliteit van het hoger onderwijs in Nederland en Vlaanderen. De meest recente evaluatie gaven ons het predikaat excellent voor een van de drie onderdelen. We hadden de uitval sterk terug weten te brengen en de doorstroom via masterclasses voor mbo-leerlingen sterk verbeterd.' Business Arena Chantal Willemse: 'De belangrijkste en meest directe manier van kwaliteitsbewaking loopt via de Oplei dingscommissies waar docenten en studenten recht streeks met elkaar in contact staan. Daarin wordt het hele kwaliteitsgamma doorgelopen; van cursus tot docentevaluaties en van docentenbereikbaarheid tot verbeterpunten in het algemeen. Studenten hebben een uniek instrument ontwikkeld dat ons een voor sprong geeft als het om kwaliteitsborging gaat: de Business Arena.' Eva de Vries: 'Samen met een aantal leerlingen hebben we vorig jaar de Business Arena opgezet nadat we haden onderzocht hoe je open kan communiceren over wat er zich in de opleidingen afspeelt. Het is een uniek platform geworden voor gedachte-uitwisseling tussen studenten en docenten. We gebruiken de for mule van De Wereld Draait Door. Thom Zijnen treedt op als moderator. De bijeenkomst vindt plaats in het Arsenaaltheater. Er zitten rond de tien mensen aan tafel die aan de hand van stellingen discussiëren over de opleiding. Het publiek, zo'n 150 mensen, kunnen reageren. We gaan respectvol met elkaar om maar nemen geen blad voor de mond.' Thom Zijnen: 'Het sloeg enorm aan en we zullen volgend jaar ook oud studenten uitnodigen om het perspectief nog verder te verbreden.' De meeste afgestudeerden vinden een baan in Zuidwest-Nederland of in het buitenland. Dat is dik wijls bij bedrijven waar ze in hun derde jaar de mee- werkstage hebben gelopen of een bedrijf waar ze in het vierde jaar hun eindscriptie over hebben geschre ven. Vijfentwintig procent van de studenten gaat naar de Universiteit van Tilburg. 59 Zeeuws Tijdschrift 2014 2-3

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2014 | | pagina 59