cmmD^oT mm©
tekst Hendrik-Jan
Met de verwijzing naar een supermarktketen had ik,
inmiddels ruim tien jaar geleden, in ieder geval de
aandacht. Het team zat gereed voor een betoog over
'kwaliteit', waarschijnlijk weer met de inmiddels tradi
tionele powerpointpresentatie. Ik begon echter met de
winkel waar ik mijn boodschappen deed. Ik repte van
prijs-kwaliteitverhouding, van degelijkheid, van een
goed product zonder veel pretenties. Natuurlijk viel er
wel het een en ander op af te dingen, waar het de ver
gelijking met een school betreft. Maar de boodschap
is overgekomen. En kijkend naar de ontwikkelingen
van het laatste decennium, is ze ook aangeslagen.
Het Scheldemond College bouwt al geruime tijd aan
basale kwaliteit. In 2013 kreeg de school voor haar
Kaderberoepsgerichte Leerweg een tien, voor het vwo
zelfs voor het tweede achtereenvolgende jaar.
'Waar talenten en toekomst tellen' was toen het
motto waarmee het Scheldemond College allitererend
het eiland Walcheren tegemoet trad. De brede Vlis-
singse scholengemeenschap maakt sinds 2012 deel uit
van de Mondia Scholengroep en heeft op dit moment
ongeveer 1150 leerlingen. De organisatie heeft samen
de schouders gezet onder de school, met een groot
elan, bijvoorbeeld door een succesvolle introductie van
het Highschool model, met onder andere sportklassen,
dansklassen en 'Cultural highschool'. Het is echter
bovenal een school die werk heeft gemaakt van kwali
teitszorg op een heel basale manier.
Niet lullen maar poetsen
Bestaat er zoiets als toeval op deze wereld? Nog geen
maand nadat indertijd in 2004 mijn voorganger de
school had verlaten, kregen we een periodiek kwali
teitsonderzoek van de Inspectie. In een aantal opzich
ten stonden we er toen niet best voor. We hebben hier
open en eerlijk met de inspecteur over gesproken en
haar gevraagd het tweedaagse inspectiebezoek als een
'nulmeting' te beschouwen. Samen met mijn collega
directieleden heb ik het verslag ook zo opgepakt. De
school was veilig, de kwaliteit van het onderwijs was
goed. Wat toen echter nog ontbrak, was een school-
breed systeem van geïntegreerde kwaliteitszorg.
van Arenthals
Daarmee konden we dus aan de slag: kwaliteits
zorg. Maar hoe pak je dat aan? Mijn persoonlijke
credo in mijn werk is: 'hard werken en vooral dicht
bij jezelf blijven'. Eigenlijk geldt dat voor het Schelde
mond College net zo. In Vlissingen hoor je mensen
nogal eens zeggen: 'niet lullen, maar poetsen'. We
hebben niet gekozen voor een of ander meer of min
der kant-en-klaarsysteem van kwaliteitskaarten of zo.
We zijn nadrukkelijk nagegaan wat onze 'stakehol
ders' (ouders, medewerkers en anderen die belang
hebben bij de school) belangrijk vinden, wanneer we
het hebben over 'kwaliteit'. Verder hebben we toen
gekeken, waar we op korte termijn concrete vooruit
gang zouden kunnen boeken en waar een wat langere
adem vereist was.
360 gradenfeedback
Kwaliteit begint voor ons bij een goede communicatie
met onze leerlingen, hun ouders en andere mensen
die met de school te maken hebben. Zorg ervoor dat
ze goed geholpen worden, antwoord krijgen op vra
gen, dat hun klachten adequaat worden behandeld,
enzovoort. Kwaliteit betekent verder dat je voor ieder
een waarneembaar serieus iets doet aan het bestrijden
van lesuitval, bijvoorbeeld door een goed verzuimpre-
ventiebeleid, maar ook door de inzet van onderwijs
assistenten bij de opvang van klassen. Dit zijn twee
voorbeelden, waarin we op korte termijn hebben laten
zien, wat kwaliteit voor ons inhoudt.
De lange termijn vroeg uiteraard om een structu
rele aanpak. We werken volgens de Plan-Do-Check-
Act (PDCA) cirkel (ontwikkeld door de Amerikaanse
statisticus W.A. Deming, red.) en vonden het belang
rijk te beginnen bij onszelf, het managementteam.
Onze begrotingscyclus werd uitgebreid tot een geïnte
greerde beleidscyclus, waar alle beleidsonderdelen een
plaats in hebben gekregen. We hebben bijvoorbeeld
een schoolplan geschreven, een kwaliteitbeleidsplan,
een meerjarenformatieplan en een integraal vei
ligheidbeleidsplan. Inmiddels zijn of worden deze
onderdelen nu deels geïntegreerd aangepakt binnen
de Mondia Scholengroep. De kwaliteit van je onder-
60 Zeeuws Tijdschrift 2014 2-3