cmmD^oT mm© tekst Hendrik-Jan Met de verwijzing naar een supermarktketen had ik, inmiddels ruim tien jaar geleden, in ieder geval de aandacht. Het team zat gereed voor een betoog over 'kwaliteit', waarschijnlijk weer met de inmiddels tradi tionele powerpointpresentatie. Ik begon echter met de winkel waar ik mijn boodschappen deed. Ik repte van prijs-kwaliteitverhouding, van degelijkheid, van een goed product zonder veel pretenties. Natuurlijk viel er wel het een en ander op af te dingen, waar het de ver gelijking met een school betreft. Maar de boodschap is overgekomen. En kijkend naar de ontwikkelingen van het laatste decennium, is ze ook aangeslagen. Het Scheldemond College bouwt al geruime tijd aan basale kwaliteit. In 2013 kreeg de school voor haar Kaderberoepsgerichte Leerweg een tien, voor het vwo zelfs voor het tweede achtereenvolgende jaar. 'Waar talenten en toekomst tellen' was toen het motto waarmee het Scheldemond College allitererend het eiland Walcheren tegemoet trad. De brede Vlis- singse scholengemeenschap maakt sinds 2012 deel uit van de Mondia Scholengroep en heeft op dit moment ongeveer 1150 leerlingen. De organisatie heeft samen de schouders gezet onder de school, met een groot elan, bijvoorbeeld door een succesvolle introductie van het Highschool model, met onder andere sportklassen, dansklassen en 'Cultural highschool'. Het is echter bovenal een school die werk heeft gemaakt van kwali teitszorg op een heel basale manier. Niet lullen maar poetsen Bestaat er zoiets als toeval op deze wereld? Nog geen maand nadat indertijd in 2004 mijn voorganger de school had verlaten, kregen we een periodiek kwali teitsonderzoek van de Inspectie. In een aantal opzich ten stonden we er toen niet best voor. We hebben hier open en eerlijk met de inspecteur over gesproken en haar gevraagd het tweedaagse inspectiebezoek als een 'nulmeting' te beschouwen. Samen met mijn collega directieleden heb ik het verslag ook zo opgepakt. De school was veilig, de kwaliteit van het onderwijs was goed. Wat toen echter nog ontbrak, was een school- breed systeem van geïntegreerde kwaliteitszorg. van Arenthals Daarmee konden we dus aan de slag: kwaliteits zorg. Maar hoe pak je dat aan? Mijn persoonlijke credo in mijn werk is: 'hard werken en vooral dicht bij jezelf blijven'. Eigenlijk geldt dat voor het Schelde mond College net zo. In Vlissingen hoor je mensen nogal eens zeggen: 'niet lullen, maar poetsen'. We hebben niet gekozen voor een of ander meer of min der kant-en-klaarsysteem van kwaliteitskaarten of zo. We zijn nadrukkelijk nagegaan wat onze 'stakehol ders' (ouders, medewerkers en anderen die belang hebben bij de school) belangrijk vinden, wanneer we het hebben over 'kwaliteit'. Verder hebben we toen gekeken, waar we op korte termijn concrete vooruit gang zouden kunnen boeken en waar een wat langere adem vereist was. 360 gradenfeedback Kwaliteit begint voor ons bij een goede communicatie met onze leerlingen, hun ouders en andere mensen die met de school te maken hebben. Zorg ervoor dat ze goed geholpen worden, antwoord krijgen op vra gen, dat hun klachten adequaat worden behandeld, enzovoort. Kwaliteit betekent verder dat je voor ieder een waarneembaar serieus iets doet aan het bestrijden van lesuitval, bijvoorbeeld door een goed verzuimpre- ventiebeleid, maar ook door de inzet van onderwijs assistenten bij de opvang van klassen. Dit zijn twee voorbeelden, waarin we op korte termijn hebben laten zien, wat kwaliteit voor ons inhoudt. De lange termijn vroeg uiteraard om een structu rele aanpak. We werken volgens de Plan-Do-Check- Act (PDCA) cirkel (ontwikkeld door de Amerikaanse statisticus W.A. Deming, red.) en vonden het belang rijk te beginnen bij onszelf, het managementteam. Onze begrotingscyclus werd uitgebreid tot een geïnte greerde beleidscyclus, waar alle beleidsonderdelen een plaats in hebben gekregen. We hebben bijvoorbeeld een schoolplan geschreven, een kwaliteitbeleidsplan, een meerjarenformatieplan en een integraal vei ligheidbeleidsplan. Inmiddels zijn of worden deze onderdelen nu deels geïntegreerd aangepakt binnen de Mondia Scholengroep. De kwaliteit van je onder- 60 Zeeuws Tijdschrift 2014 2-3

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2014 | | pagina 60