wijs staat of valt echter uiteindelijk met de kwaliteit
van het primaire proces, van de vrouw of man voor
de klas. Daarom heeft de Mondia Scholengroep een
nieuwe gesprekscyclus vastgelegd, die begint met
persoonlijke ontwikkelingsdoelen en eindigt in een
evaluatie voor iedereen. We hebben in 2013 een pilot
uitgevoerd met een 360 gradenfeedback.
Meten is weten
Hoewel we het niet willen overdrijven, heb je een
zeker 'meten' nodig om voldoende over je school te
'weten'. Jaarlijks voeren we leerling-enquêtes uit in
alle leerjaren alsook een oudertevredenheidsonder-
zoek. De resultaten gebruiken we bijvoorbeeld in
voortgangsgesprekken met medewerkers, maar ook in
de jaarlijkse activiteitenplannen vanuit de teams. Bin
nen de Mondia Scholengroep is er een Management
Informatie Systeem Scheldemond. Naast een uitge
breide financiële rapportage, zijn onder meer gege
vens over ziekteverzuim, ziektefrequentie, lesuitval
per klas en per docent beschikbaar. Verder houden we
van iedere docent bij welke activiteiten er zijn geweest
in de gesprekscyclus. Op iedere bespreking volgen
concrete acties, zoals verzuimgesprekken.
Het meest lastige was wellicht nog de kwaliteits
zorg in onze onderwijskundige ontwikkeling. Sinds
2004 maken we jaarlijks binnen het kader van ons
Schoolplan activiteitenplannen. We proberen dat
steeds meer vanuit onze teams en vanuit kleine
groepjes 'specialisten' te laten gebeuren, maar moeten
regelmatig toch water bij de wijn van de professionele
cultuur doen. Een cultuurverandering kost jaren. Het
is dan goed om te merken dat zo'n ontwikkeling uit
eindelijk vruchten afwerpt. Nog niet eens zo heel lang
geleden, in 2010, was de afdeling vwo 'zwak' en in
2011 kregen twee andere afdelingen een signalering
van de directie. Onder leiding van de locatiedirec
teur, Eugène Fagg, en zijn teamleiders is er, in eerste
instantie geholpen door de taskforce van de Voortgezet
Onderwijs (VO) raad, keihard gewerkt aan verbetering
van de kwaliteit van het primaire proces zelf. Er is met
erg veel inzet gestreefd naar opbrengstgericht werken.
Nancy van de Ven (1997): Nederlands kampioen motorcross
Nancy stamt uit een gezin van motorcrossers. Zij ging al vanaf
haar geboorte mee naar de wedstrijden van haar oudere broer
Rinus van de Ven. Nadat die ermee stopte, heeft zij met succes
de fakkel overgenomen. Ze werd Nederlands kampioen motor
cross (85 cc) in 2011. Haar droom is om wereldkampioen te
worden bij de vrouwen. Ze doet mee aan de Women's Motocross
World Championship 2014 met wedstrijden in onder andere
Qatar, Trentino en Valkenswaard. Nancy zit in havo 4 van het
Scheldemond College te Vlissingen, de enige Topsporttalentschool
in Zeeland. Haar schoolprestaties leiden niet onder het motorge-
weld omdat de topsportcoördinatoren van het Scheldemond haar
extra begeleiding bieden. Foto: Henk Noevers
Eerder waren er al positieve signalen, zoals de beste
eindexamenleerling van Nederland, Harm Jan Betting
en de hoogste gemiddelde examencijfers in het vwo.
Toch blijft de school, met een typische Vlissingse
mentaliteit van hard werken en je niet gek laten
maken, nuchter tegen de prestaties aankijken. Niets is
immers zo relatief als al die 'lijstjes'. De 'basale kwa
liteit' blijft het allerbelangrijkste: goed communiceren
met de ouders, een goede werkgever zijn en zorgen dat
je leerlingen gewoon 'goed onderwijs' krijgen. Jaren
van constant werken aan kwaliteitsverbetering, van
leren van en met elkaar. Kwaliteit is uiteindelijk dat
leerlingen, ouders en zeker ook de medewerkers trots
zijn op 'hun schooltje'. Omdat ze basaal, zonder veel
pretenties, zonder fratsen een goed product neerzetten.
6i Zeeuws Tijdschrift 2014 2-3