wijs staat of valt echter uiteindelijk met de kwaliteit van het primaire proces, van de vrouw of man voor de klas. Daarom heeft de Mondia Scholengroep een nieuwe gesprekscyclus vastgelegd, die begint met persoonlijke ontwikkelingsdoelen en eindigt in een evaluatie voor iedereen. We hebben in 2013 een pilot uitgevoerd met een 360 gradenfeedback. Meten is weten Hoewel we het niet willen overdrijven, heb je een zeker 'meten' nodig om voldoende over je school te 'weten'. Jaarlijks voeren we leerling-enquêtes uit in alle leerjaren alsook een oudertevredenheidsonder- zoek. De resultaten gebruiken we bijvoorbeeld in voortgangsgesprekken met medewerkers, maar ook in de jaarlijkse activiteitenplannen vanuit de teams. Bin nen de Mondia Scholengroep is er een Management Informatie Systeem Scheldemond. Naast een uitge breide financiële rapportage, zijn onder meer gege vens over ziekteverzuim, ziektefrequentie, lesuitval per klas en per docent beschikbaar. Verder houden we van iedere docent bij welke activiteiten er zijn geweest in de gesprekscyclus. Op iedere bespreking volgen concrete acties, zoals verzuimgesprekken. Het meest lastige was wellicht nog de kwaliteits zorg in onze onderwijskundige ontwikkeling. Sinds 2004 maken we jaarlijks binnen het kader van ons Schoolplan activiteitenplannen. We proberen dat steeds meer vanuit onze teams en vanuit kleine groepjes 'specialisten' te laten gebeuren, maar moeten regelmatig toch water bij de wijn van de professionele cultuur doen. Een cultuurverandering kost jaren. Het is dan goed om te merken dat zo'n ontwikkeling uit eindelijk vruchten afwerpt. Nog niet eens zo heel lang geleden, in 2010, was de afdeling vwo 'zwak' en in 2011 kregen twee andere afdelingen een signalering van de directie. Onder leiding van de locatiedirec teur, Eugène Fagg, en zijn teamleiders is er, in eerste instantie geholpen door de taskforce van de Voortgezet Onderwijs (VO) raad, keihard gewerkt aan verbetering van de kwaliteit van het primaire proces zelf. Er is met erg veel inzet gestreefd naar opbrengstgericht werken. Nancy van de Ven (1997): Nederlands kampioen motorcross Nancy stamt uit een gezin van motorcrossers. Zij ging al vanaf haar geboorte mee naar de wedstrijden van haar oudere broer Rinus van de Ven. Nadat die ermee stopte, heeft zij met succes de fakkel overgenomen. Ze werd Nederlands kampioen motor cross (85 cc) in 2011. Haar droom is om wereldkampioen te worden bij de vrouwen. Ze doet mee aan de Women's Motocross World Championship 2014 met wedstrijden in onder andere Qatar, Trentino en Valkenswaard. Nancy zit in havo 4 van het Scheldemond College te Vlissingen, de enige Topsporttalentschool in Zeeland. Haar schoolprestaties leiden niet onder het motorge- weld omdat de topsportcoördinatoren van het Scheldemond haar extra begeleiding bieden. Foto: Henk Noevers Eerder waren er al positieve signalen, zoals de beste eindexamenleerling van Nederland, Harm Jan Betting en de hoogste gemiddelde examencijfers in het vwo. Toch blijft de school, met een typische Vlissingse mentaliteit van hard werken en je niet gek laten maken, nuchter tegen de prestaties aankijken. Niets is immers zo relatief als al die 'lijstjes'. De 'basale kwa liteit' blijft het allerbelangrijkste: goed communiceren met de ouders, een goede werkgever zijn en zorgen dat je leerlingen gewoon 'goed onderwijs' krijgen. Jaren van constant werken aan kwaliteitsverbetering, van leren van en met elkaar. Kwaliteit is uiteindelijk dat leerlingen, ouders en zeker ook de medewerkers trots zijn op 'hun schooltje'. Omdat ze basaal, zonder veel pretenties, zonder fratsen een goed product neerzetten. 6i Zeeuws Tijdschrift 2014 2-3

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2014 | | pagina 61