Zwin College in Oostburg
Van isolement en vanzelfsprekende samenwerking
Het Zwin College is een brede scholengemeenschap
voor voortgezet onderwijs van basisberoepsgericht
onderwijs met leerwegondersteuning tot gymnasium
en telt anno 2014 zo'n 1065 leerlingen. Er zijn 125
personeelsleden waarvan 100 docenten. Het is ook
de enige school voor voortgezet onderwijs in de ge
meente Sluis en dat plaatst de school in een bijzonder
daglicht.
tekst Frank Neefs
De dichtstbijzijnde collega-school voor voortgezet
onderwijs in Zeeuws-Vlaanderen over land is 35
kilometer verderop, een vo-school aan de overkant
in Vlissingen is vanuit Breskens per voetveer over
de Westerschelde te bereiken en voor het Belgische
onderwijs kun je naar Knokke, Damme, Brugge,
Maldegem of Eeklo. Vanuit de gemeente Sluis zit
ten er zo'n 130 jongeren tussen de 12 en 18 jaar
op Belgische scholen, soms al vanaf de kinderop-
vangleeftijd. Daarbij moet in ogenschouw genomen
worden dat de openbaar vervoersmogelijkheden in
Zeeuws-Vlaanderen beperkt zijn. Een busreis van
Cadzand naar Terneuzen duurt al snel meer dan 1
uur, en dan moet je ook nog terug. Vanwege de grote
afstanden zullen scholen in Zeeuws-Vlaanderen, als
een kind om de een of andere reden niet mee kan op
school, dan ook proberen het kind langer op school
te houden, langer dan elders in het land. Dat blijkt
onder andere uit het gegeven dat we in het kader van
Passend Onderwijs onder het landelijk gemiddelde
voor uitgaven aan speciaal onderwijs zitten. Verder
kampen alle scholen in West- en Oost-Zeeuws-Vlaan-
deren met krimp. Samenwerking en toenadering
tussen die scholen neemt toe en er wordt ook over
de grens gekeken naar mogelijkheden tot samen
werking.
Betrouwbare prognoses en warme overdracht
Deze voor Nederlandse onderwijsbegrippen geïsoleer
de ligging (vergelijkbaar met een school op de Wad
deneilanden) leidt tot een aantal opmerkelijke zaken.
Allereerst weet de school uit ervaring dat zo'n 90
procent van de basisschoolleerlingen uit de gemeente
Sluis naar het Zwin College komt. Het maken van een
betrouwbare, meerjarige leerlingenprognose is dus
niet zo moeilijk en zo weet de school nu al dat er over
6 jaar zo'n 200 leerlingen minder zullen zijn. Daar
kan en zal de school zich dus op moeten voorberei
den. Wel spannend natuurlijk, want hoe houd je al die
opleidingen in de lucht? Bij sluiting van een opleiding
is er voor de leerlingen geen alternatief in de buurt.
In Zeeuws-Vlaanderen is daarom besloten samen te
werken, primair-, voortgezet, en middelbaar beroeps
onderwijs werken samen aan scenario's om een breed
onderwijs aanbod in Zeeuws-Vlaanderen duurzaam
te garanderen. Daarbij worden ook de mogelijkheden
van inzet van ICT onderzocht.
Een ander bijzonder gegeven is de Open Dag. Alle
leerlingen uit groep acht van de basisscholen in de
gemeente worden samen met hun leerkrachten per
bus opgehaald en volgen de hele dag kennismakings
lessen op het Zwin College, 's Avonds komen ze terug
met hun ouders, die vaak alumni van de school zijn.
De overdracht van de basisscholen verloopt dan ook
heel persoonlijk, een warme overdracht zoals we dat
noemen. In oktober is er voorts een avond waarop de
brugklasmentoren aan de leerkrachten van groep acht
vertellen hoe het met 'hun' leerlingen gaat in de brug
klas. Dit is bijna nergens anders te organiseren, maar
hier gebeurt het al jaren. Zo kent 'isolement' ook zijn
voordelen.
64 Zeeuws Tijdschrift 2014 2-3