Zwin College in Oostburg Van isolement en vanzelfsprekende samenwerking Het Zwin College is een brede scholengemeenschap voor voortgezet onderwijs van basisberoepsgericht onderwijs met leerwegondersteuning tot gymnasium en telt anno 2014 zo'n 1065 leerlingen. Er zijn 125 personeelsleden waarvan 100 docenten. Het is ook de enige school voor voortgezet onderwijs in de ge meente Sluis en dat plaatst de school in een bijzonder daglicht. tekst Frank Neefs De dichtstbijzijnde collega-school voor voortgezet onderwijs in Zeeuws-Vlaanderen over land is 35 kilometer verderop, een vo-school aan de overkant in Vlissingen is vanuit Breskens per voetveer over de Westerschelde te bereiken en voor het Belgische onderwijs kun je naar Knokke, Damme, Brugge, Maldegem of Eeklo. Vanuit de gemeente Sluis zit ten er zo'n 130 jongeren tussen de 12 en 18 jaar op Belgische scholen, soms al vanaf de kinderop- vangleeftijd. Daarbij moet in ogenschouw genomen worden dat de openbaar vervoersmogelijkheden in Zeeuws-Vlaanderen beperkt zijn. Een busreis van Cadzand naar Terneuzen duurt al snel meer dan 1 uur, en dan moet je ook nog terug. Vanwege de grote afstanden zullen scholen in Zeeuws-Vlaanderen, als een kind om de een of andere reden niet mee kan op school, dan ook proberen het kind langer op school te houden, langer dan elders in het land. Dat blijkt onder andere uit het gegeven dat we in het kader van Passend Onderwijs onder het landelijk gemiddelde voor uitgaven aan speciaal onderwijs zitten. Verder kampen alle scholen in West- en Oost-Zeeuws-Vlaan- deren met krimp. Samenwerking en toenadering tussen die scholen neemt toe en er wordt ook over de grens gekeken naar mogelijkheden tot samen werking. Betrouwbare prognoses en warme overdracht Deze voor Nederlandse onderwijsbegrippen geïsoleer de ligging (vergelijkbaar met een school op de Wad deneilanden) leidt tot een aantal opmerkelijke zaken. Allereerst weet de school uit ervaring dat zo'n 90 procent van de basisschoolleerlingen uit de gemeente Sluis naar het Zwin College komt. Het maken van een betrouwbare, meerjarige leerlingenprognose is dus niet zo moeilijk en zo weet de school nu al dat er over 6 jaar zo'n 200 leerlingen minder zullen zijn. Daar kan en zal de school zich dus op moeten voorberei den. Wel spannend natuurlijk, want hoe houd je al die opleidingen in de lucht? Bij sluiting van een opleiding is er voor de leerlingen geen alternatief in de buurt. In Zeeuws-Vlaanderen is daarom besloten samen te werken, primair-, voortgezet, en middelbaar beroeps onderwijs werken samen aan scenario's om een breed onderwijs aanbod in Zeeuws-Vlaanderen duurzaam te garanderen. Daarbij worden ook de mogelijkheden van inzet van ICT onderzocht. Een ander bijzonder gegeven is de Open Dag. Alle leerlingen uit groep acht van de basisscholen in de gemeente worden samen met hun leerkrachten per bus opgehaald en volgen de hele dag kennismakings lessen op het Zwin College, 's Avonds komen ze terug met hun ouders, die vaak alumni van de school zijn. De overdracht van de basisscholen verloopt dan ook heel persoonlijk, een warme overdracht zoals we dat noemen. In oktober is er voorts een avond waarop de brugklasmentoren aan de leerkrachten van groep acht vertellen hoe het met 'hun' leerlingen gaat in de brug klas. Dit is bijna nergens anders te organiseren, maar hier gebeurt het al jaren. Zo kent 'isolement' ook zijn voordelen. 64 Zeeuws Tijdschrift 2014 2-3

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2014 | | pagina 64