Scholengemeenschap De Rede in Terneuzen Technasium bereidt voor op technische beroepen De Terneuzense scholengemeenschap De Rede met 110 leerkrachten en 1150 leerlingen heeft zich als enige school in Zeeuws-Vlaanderen aangesloten bij het netwerk Zuid-West-Nederland van Technasium. Technasium is een stroom in het havo en vwo met als doel het onderwijs in de (technische) bètavakken te bevorderen en te verbeteren. Ook Nehalennia (Mid delburg), Coese Lyceum (Goes), Pieter Zeeman (Zie- rikzee) en 't Rijks (Bergen op Zoom) maken deel uit van het netwerk. tekst Jack Begijn Technasium brengt de leerlingen in aanraking met technische vervolgstudies, bedrijven en beroepen. Er wordt ingespeeld op de groeiende vraag van het bedrijfsleven naar goed opgeleide bètamensen. Het vak Onderzoek en Ontwerpen (O&O) vormt het hart van het Technasium. In interessante projectopdrach ten koppelt de leerling theorie aan praktijk. Denken is gekoppeld aan doen. Meesterproef In de onderbouw heeft O&O een breed oriënterend karakter, waarbij het accent op experimenteren, ple zier en ontdekken ligt. Na drie jaar krijgen de leer lingen een certificaat uitgereikt. In de Tweede Fase hebben de leerlingen opnieuw een mogelijkheid in te stromen in het Technasium onderwijs. Het vak wordt op havo en vwo afgesloten met een schoolexamen dat bestaat uit een meesterproef. Deze wordt mede begeleid en beoordeeld door een opdrachtgever uit het bedrijfsleven en expertbegeleider uit het hoger onder wijs. Voor de vaardigheid ontwerpen is er een Techna- siumwerkplaats ingericht. Deze doet dienst als studio, atelier en laboratorium en is ook buiten de lesuren voor de technasiumleerlingen toegankelijk. Samenwerking hbo en wo Het bedrijfsleven wordt nadrukkelijk betrokken bij het Technasium. Bedrijven leggen een probleemstel ling voor, waarvoor leerlingen een oplossing moeten bedenken. Dat kan een onderzoeksopdracht zijn of een ontwerpopdracht. De deelnemende scholen aan het netwerk bedenken projecten die overdraagbaar zijn op de andere scholen. Het landelijke platform Technasium begeleidt de deelnemende scholen en bewaakt de kwaliteit van de projecten. Tevens is er samenwerking met het hoger en wetenschappelijk onderwijs. Technasium is een Europees gedeponeerde naam. Alleen de scholen die het predicaat Techna sium voeren, mogen gebruikmaken van de projecten die op andere scholen ontwikkeld zijn. Civiele techniek en Bèta Challenge Yorick Oostdijk is leerling van klas havo-5 en volgt al sinds de brugklas het vak O&O. Zijn keuze voor Technasium was snel gemaakt: 'Ik wilde iets in de technische richting en vond proefjes doen leuk. Ook het samenwerken in projecten sprak mij aan. Vooral omdat ik dacht daar later profijt van te hebben.' Terugkijkend op de afgelopen vijf jaar heeft Yorick geen spijt van zijn keuze. 'Van het samenwerken met medeleerlingen heb ik veel geleerd. Ook het samen stellen van een presentatie en die geven voor een groep heb ik nu aardig onder de knie. Na de havo wil ik civiele techniek studeren. Die keuze is ingegeven na een project bij Technasium.' Ook op het vmbo-t is er op De Rede ruimte voor techniek. De meer praktisch ingestelde vmbo-t-leerlin- gen met een brede belangstelling voor techniek kun nen voor Bèta Challenge kiezen. Bij deze leerlingen ligt de nadruk op het doen en het oriënteren op een vervolgopleiding. Ook zij werken met projectopdrach ten. De leerlingen bezoeken bedrijven en nemen een kijkje bij de technische opleidingen op het mbo. Zowel Technasium als Bèta Challenge geven een bij zondere dynamiek aan onze school. 65 Zeeuws Tijdschrift 2014 2-3

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2014 | | pagina 65