Calvijn College in Krabbendijke
Project woontraining in Villa Veelzijdig
De afdeling praktijkonderwijs op Calvijn College Krab
bendijke Appelstraat heeft circa vijftig leerlingen en
vijf klassen. De leerlingen worden op een wel heel spe
ciale manier voorbereid op zelfstandig wonen, name
lijk door een woontraining in een echt huis. Sinds dit
schooljaar zijn leerlingen uit de derde klas er in kleine
groepjes één dag per week te vinden voor een peri
ode van een halfjaar. Ze leren dan onder begeleiding
van twee onderwijsassistenten om te gaan met geld,
schoonmaken, koken en contact leggen met de buren.
tekst PAU LETTE DE KRAKER
Elvira Geluk, docent aan het praktijkonderwijs vertelt
dat er geregeld signalen kwamen dat oud-leerlingen
het toch moeilijk vinden om hun leven goed op de
rit te krijgen. Ze kregen te maken kregen met geld
problemen of raakten in een isolement. Geluk: 'We
wilden meer uit het onderwijs halen en bedachten
dit idee. We dachten dat het moeilijk te realiseren
zou zijn, maar uiteindelijk viel het heel erg mee om
het geregeld te krijgen. Kennelijk spelen we in op
een behoefte. MEE Zeeland, R&B Wonen, gemeente
Reimerswaal, TMC Woonwinkels, de Rabobank, de
Nederlandse Stichting tot bevordering van de Sociaal-
Pedagogische Zorg (stichting SPZ), Delta, iedereen
hielp en dacht mee. Zo is er nu voor twee jaar een
woning beschikbaar, ingericht en wel, met de toepas
selijke naam Villa Veelzijdig.'
Net echt
De woontraining is opgebouwd uit een theoretisch
deel dat op school gegeven wordt en een praktisch
deel in het huis. In het theoretische deel gaat het
onder andere over zaken als brandveiligheid en
inrichting en in het praktische deel staat het leven van
alledag centraal. Een dag in het huis begint met een
dagopening. Daarna wordt het leerdoel voor de dag
besproken zoals samenwerken met elkaar en gaan
de leerlingen aan de slag: schoonmaken, koffiedrin
ken, een theoretische opdracht, boodschappen doen,
koken, eten, afwassen en opruimen, vrijetijdsbeste
ding, een kasboek bijhouden, net echt. En daardoor
werkt het ook. Geluk: 'De leerlingen oefenen ook met
vrije tijd. Ze mogen dan iets voor zichzelf doen. Ook
hier krijgen ze begeleiding in.'
Wat vinden leerlingen ervan? Elseliene de Pater
en Leandra Molhoek woonden in het huis. Elseliene:
'Het was heel gezellig, ik heb er veel geleerd. Mijn
leerdoel was contact maken en praten met de docent.
Ik durf nu veel meer.' Ook Leandra vond het heel leuk
en leerzaam: 'Ik ben nu veel zelfstandiger. In de klas
staat er iedere keer een docent mee te kijken als je
aan het koken bent, in het huis had je veel minder in
de gaten dat de begeleiders er waren.'
Veilige setting
In de opzet komt een aantal goede elementen samen
zoals een duidelijke structuur en levensecht leren
in een veilige setting met een kleine groep mensen.
Geluk: 'Leerlingen zijn veel gemotiveerder. Zo maken
ze er een sport van om zo goedkoop mogelijk een lek
kere maaltijd te maken. We zien nu al betere resultaten
bij de examens. Het zou mooi zijn als we straks mer
ken dat de leerlingen beter op zichzelf kunnen wonen.'
En wat zijn de plannen voor de toekomst? Geluk:
'We willen heel graag leerlingen uit de onderbouw bij
het huis betrekken, alleen weten we nog niet precies
hoe. Ook zouden we een herhaling willen inbouwen
in klas vijf, zodat leerlingen het weer weten voordat ze
van school gaan. Leerlingen leren hier ook dingen die
we niet verwachten. Ze bloeien op, gaan praten. Daar
halen wij de motivatie uit om verder te gaan met Villa
Veelzijdig.'
66 Zeeuws Tijdschrift 2014 2-3