Christelijke Scholengemeenschap Walcheren
Van talent naar excellent met Talent Specials
De uitdaging voor ons onderwijs is jonge mensen sti
muleren meer uit hun schoolloopbaan te halen dan
het marginale of gemiddelde, zeg maar de zesjescul
tuur. Hoe geef je de prikkel waardoor excelleren boei
end is en hoe maak je mogelijk dat school een meer
dynamische leeromgeving wordt?
tekst Marjan Bouwmeester, Rony Grooten,
Wendy Hulsteijn Wouter Izeboud
Het ontwikkelingsprincipe van Jean Piaget, namelijk
dat het potentieel om te leren zich ontwikkelt met
de leeftijd, krijgt meer vorm indien het ons lukt om
leerlingen naast het basiscurriculum een programma
aan te bieden dat aanhaakt bij de intrinsieke belang
stelling van de jongeren zoals bij onze Talent Specials.
De kracht van de Talent Specials is dat ze gericht zijn
op bovengemiddelde interesse en natuurlijk talent. Tel
hierbij de keuzevrijheid en de nieuwsgierigheid van
de leerling op en je hebt een geweldige voedingsbo
dem voor excellentie, waarbij de intrinsiek aanwezige
motivatie optimaal benut wordt.
Het onderwijsleerproces
Vanuit bestaande succesvolle projecten zijn verschil
lende thematisch doorlopende leerlijnen ontwikkeld.
Hiermee hebben we een belangrijke verbeterslag
gemaakt om excelleren in ons onderwijs te stimule
ren. Het onderwijsleerproces van de talentspecials
richt zich namelijk op: samenwerkend leren; open
opdrachten; vak- of leergebiedoverstijgende opdrach
ten; contextgericht onderwijs door samenwerking
met bedrijven en instanties; generieke vaardigheden;
voorbereiding op een vervolgstudie en participatie in
de samenleving.
Deze diversiteit biedt leerlingen de mogelijkheid
om niet alleen mét de special, maar ook binnen de
special te excelleren. De leerlingen leggen hun ont
wikkelingen en bewijsstukken vast in een portfolio
waarmee zij bewijzen dat ze specialist zijn binnen de
special van hun keuze. Bij de diplomering ontvangen
zij als de kroon op hun werk een officieel certificaat
bij het diploma.
De keuzemogelijkheden
Binnen een speciale omgeving op de website stellen
leerlingen uit groep acht zich op de hoogte van de
beknopte inhoud van de specials. Bij de aanmelding
geven zij hun voorkeur aan voor twee van de talentge-
bieden. Gedurende het eerste leerjaar ontdekken zij
welke van deze voorkeuren optimaal bij hun interesse
past. Vanaf klas twee tot aan het eindexamen ontwik
kelen zij zich binnen deze richting. De zes Talent
Specials zijn: Science Technology. Centraal staat
Bèta/techniek en de koppeling met het bedrijfsleven.
De doorlopende leerlijn van onderzoeksvaardigheden
Onderzoeken Ontwerpen is hiervan onderdeel.
Sports Health: Naast het daadwerkelijke sporten
bevat deze special elementen als blessurepreventie,
gezond eten en sport techniek, het organiseren van
toernooien en opstellen van trainingsschema's. ICT
Media: De specialisten ICT Media richten zich
vooral op: multimedia, webdesign, mediawijsheid en
het ontwikkelen van Apps Games. Arts Culture:
Creatieve vaardigheden, (cultuur)geschiedenis en
kunst vormen de hoofdbestanddelen van deze special.
Language Internationalization: 'Cambridge' Engels,
'Delf' Frans en 'Goethe' Duits, presentatievaardig
heden en debatteren. Belangrijke onderdelen zijn
wereldburgerschap en internationalisering (uitwis
selingsprogramma's) Business Logistics: Duurzaam
ondernemen, een eigen bedrijf starten en runnen in
samenwerking met Jong Ondernemen. Mede met
deze Talent Specials streven wij er als school naar om
onze slogan 'Ontdek je talent en word wie je bent'
recht te doen.
67 Zeeuws Tijdschrift 2014 2-3