Christelijke Scholengemeenschap Walcheren Van talent naar excellent met Talent Specials De uitdaging voor ons onderwijs is jonge mensen sti muleren meer uit hun schoolloopbaan te halen dan het marginale of gemiddelde, zeg maar de zesjescul tuur. Hoe geef je de prikkel waardoor excelleren boei end is en hoe maak je mogelijk dat school een meer dynamische leeromgeving wordt? tekst Marjan Bouwmeester, Rony Grooten, Wendy Hulsteijn Wouter Izeboud Het ontwikkelingsprincipe van Jean Piaget, namelijk dat het potentieel om te leren zich ontwikkelt met de leeftijd, krijgt meer vorm indien het ons lukt om leerlingen naast het basiscurriculum een programma aan te bieden dat aanhaakt bij de intrinsieke belang stelling van de jongeren zoals bij onze Talent Specials. De kracht van de Talent Specials is dat ze gericht zijn op bovengemiddelde interesse en natuurlijk talent. Tel hierbij de keuzevrijheid en de nieuwsgierigheid van de leerling op en je hebt een geweldige voedingsbo dem voor excellentie, waarbij de intrinsiek aanwezige motivatie optimaal benut wordt. Het onderwijsleerproces Vanuit bestaande succesvolle projecten zijn verschil lende thematisch doorlopende leerlijnen ontwikkeld. Hiermee hebben we een belangrijke verbeterslag gemaakt om excelleren in ons onderwijs te stimule ren. Het onderwijsleerproces van de talentspecials richt zich namelijk op: samenwerkend leren; open opdrachten; vak- of leergebiedoverstijgende opdrach ten; contextgericht onderwijs door samenwerking met bedrijven en instanties; generieke vaardigheden; voorbereiding op een vervolgstudie en participatie in de samenleving. Deze diversiteit biedt leerlingen de mogelijkheid om niet alleen mét de special, maar ook binnen de special te excelleren. De leerlingen leggen hun ont wikkelingen en bewijsstukken vast in een portfolio waarmee zij bewijzen dat ze specialist zijn binnen de special van hun keuze. Bij de diplomering ontvangen zij als de kroon op hun werk een officieel certificaat bij het diploma. De keuzemogelijkheden Binnen een speciale omgeving op de website stellen leerlingen uit groep acht zich op de hoogte van de beknopte inhoud van de specials. Bij de aanmelding geven zij hun voorkeur aan voor twee van de talentge- bieden. Gedurende het eerste leerjaar ontdekken zij welke van deze voorkeuren optimaal bij hun interesse past. Vanaf klas twee tot aan het eindexamen ontwik kelen zij zich binnen deze richting. De zes Talent Specials zijn: Science Technology. Centraal staat Bèta/techniek en de koppeling met het bedrijfsleven. De doorlopende leerlijn van onderzoeksvaardigheden Onderzoeken Ontwerpen is hiervan onderdeel. Sports Health: Naast het daadwerkelijke sporten bevat deze special elementen als blessurepreventie, gezond eten en sport techniek, het organiseren van toernooien en opstellen van trainingsschema's. ICT Media: De specialisten ICT Media richten zich vooral op: multimedia, webdesign, mediawijsheid en het ontwikkelen van Apps Games. Arts Culture: Creatieve vaardigheden, (cultuur)geschiedenis en kunst vormen de hoofdbestanddelen van deze special. Language Internationalization: 'Cambridge' Engels, 'Delf' Frans en 'Goethe' Duits, presentatievaardig heden en debatteren. Belangrijke onderdelen zijn wereldburgerschap en internationalisering (uitwis selingsprogramma's) Business Logistics: Duurzaam ondernemen, een eigen bedrijf starten en runnen in samenwerking met Jong Ondernemen. Mede met deze Talent Specials streven wij er als school naar om onze slogan 'Ontdek je talent en word wie je bent' recht te doen. 67 Zeeuws Tijdschrift 2014 2-3

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2014 | | pagina 67