opkomst van dat streven ons denken nuanceren. Kri tisch en geïnspireerd door het eigen verleden kunnen we dan rustig nadenken over het schijnbaar onvermij delijke van onze uitdagingen en over ons vermogen om daarop te reageren. We kunnen ons dan ook laten inspireren door de vraag wat voor samenleving we nu eigenlijk zelf willen nastreven en welke rol we moeten toebedelen aan kennis die niet alleen technisch van aard is, maar die bijvoorbeeld tot introspectie en kri tische reflectie leidt, en ons denken over de toekomst kan begeleiden en verrijken en ons vermogen tot wils vorming kan versterken. De noodzaak van kritische reflectie in aanslui ting op onze beste intellectuele tradities zou wat mij betreft meer benadrukt kunnen worden wanneer we spreken over de noodzaak om ons land en onze regio verder om te vormen tot een kennissamenleving en kenniseconomie. Het denken daarover reikt ver terug in ons verleden, en is nauw verbonden met het wes terse imperialisme, zoals dat in het graafschap Zee land vooral vanaf de vijftiende eeuw vorm kreeg. De brokstukken van die geslaagde imperialistische ambi tie om op het wereldtoneel tot op het hoogste niveau mee te spelen zijn nog altijd om ons heen in het land schap, in bouwwerken en ruimtelijke ordening, en in instellingen en hun archieven, bibliotheken en verza melingen aanwezig. Ze liggen klaar om ons vandaag te inspireren naar het hoogste te streven. Het streven naar het hoogste hoeft zich niet te beperken tot het verwerven van economische welvaart en politieke invloed, maar kan zich ook uitdrukken in het streven aansluiting te vinden bij het beste en mooiste van onze culturele tradities. Die tradities kun nen ons inspireren om te streven naar een samenle ving die jaloers maakt omdat haar inwoners de hoog ste waarden van beschaving uitdrukken. Er liggen daar prachtige kansen voor het lager, middelbaar en hoger onderwijs en onze culturele instellingen om in samenwerking met de gemeenschap te streven naar de beste vorming van jongeren en ouderen tot kriti sche en vrije wereldburgers door hen te confronteren met een zo breed mogelijk palet van het beste van de Zeeuwse en de wereldcultuur. Het belangrijkste resultaat zou het getrainde vermogen moeten zijn om het eigen lot en dat van de gemeenschap zelf in de hand te nemen en zich niet te laten intimideren door de uitdagingen en zogenaamde complexiteit van onze wereld. Naar een inspirerend onderwijs- en onder- zoeks klimaat Mochten de Zeeuwse culturele en educatieve instel lingen en bedrijven erin slagen zo'n onderwijs- en onderzoeksklimaat te scheppen, geworteld in een con frontatie met de hoogten en diepten van het Zeeuwse culturele, economische, politieke en religieuze verle den en de beste intellectuele tradities van deze wereld, dan kan Zeeland een aantrekkingspool worden voor anderen om zich hier te laten vormen en de waarden van het 'Zeeuwse' model met zich mee de wereld in te nemen. De bouwstenen voor het ontwikkelen van zo'n model zijn aanwezig. Sommige van die bouwste nen zijn helaas door een gebrek aan politieke wil aan sterk verval onderhevig, zoals de wetenschappelijke afdeling van de Zeeuwse Bibliotheek. Het huidige gebrek aan politieke wil om zo'n essentiële culturele instelling voldoende te steunen lijkt vooral te wijten aan een eng-economische interpretatie van het streven naar een kennissamenleving. Die heeft geen geduld met de droom van anderen om een actieve kennende en onderzoekende gemeenschap te bouwen die zich diepgaand confronteert met het beste van ons denken en kunnen. Dat hoeft ons natuurlijk niet van dat stre ven te weerhouden. Literatuur Bennett, S.M. (2013). The art of wealth. The Huntingtons in the Gilded Age. San Marino: Huntington Library, Art Collections, and Botanical Gardens Burke, P. (2001). A social history of knowledge. From Gutenberg to Diderot. Cambridge (pp. 1-17; pp. 53-80). Harris, S.J. (1998). Long-Distance Corporations, Big Sciences, and the Geography of Knowledge. Configurations, 6(1998)2, 269-304. Jacob, M., (2014). The First Knowledge Economy. Human Capital and Economic Development, 3750-3850. Cambridge. Krohn, W. (2001). Knowledge Societies. In Neil J. Smelser Paul B. Baltes (Eds.), International Encyclopedia of the Social and Behavioral Sciences (pp. 8139-8143). Oxford. Mokyr, J. (2002). The gifts of Athena. Historical origins of the knowledge society. Princeton. Mokyr, J. (2009). The Enlightened Economy. Britain and the Industrial Revolution 3700-3850. London. Sörlin, S. Vessuri, H. (2011). The Democratic Deficit of Knowledge Economies. In Sörlin, S. Vessuri, H. (Eds.), Knowledge society vs. Knowledge Economy: Knowledge, Power, and Politics (pp. 1-34)New York. Stehr, N. (1994). Knowledge societies. London. Arjan van Dixhoorn is bijzonder hoogleraar Geschiedenis van Zeeland in de wereld, en werkzaam bij het University College Roosevelt in Middelburg. 6 Zeeuws Tijdschrift 2014 2-3

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2014 | | pagina 6