WESTKAPELLE EERT CHARLEY TOOROP tekst Frits de Coninck Charley Toorop, Aan de Toog (Westkapelle), 1933, olieverf op doek. Collectie: Zeeuws Museum, aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt. Foto: Ivo Wennekes Westkapelle heeft altijd in de schaduw gestaan van het nabije Domburg. Dat was een badplaats waar aan het begin van de twintigste eeuw de fine fleur die het zich kon permitteren de vakantie aan zee doorbracht. Dat was ook de plaats waar beeldend kunstenaar Jan Toorop neerstreek om er met zijn gezin de zomers door te brengen en te schilderen. En met hem zo veel andere kunstenaars. Juist daar was het licht van een kwaliteit die naturalistisch schilderende kunstenaars zoeken. Ook Mondriaan kwam in 1907 op uitnodiging van Jan Toorop naar Domburg. Eenmaal op het duin werd hij overrompeld door de heldere witheid van het licht. Dit had hij nog nooit gezien. Deze adembene mende ervaring zou zijn werk ingrijpend veranderen. Uit de tekeningen die hij hier maakte ontstonden zijn eerste abstracte werken Pier and Ocean. Hier werd het Mondriaan-wit geboren. Hoekige koppen en grove handen Westkapelle, een dorp met een anarchistische inslag, was en is nog steeds anders. Daarom voelde Charley Toorop, dochter van Jan en net als haar vader ook beeldend kunstenaar, zich zo aangetrokken tot West kapelle. Toen zij zelf een gezin had, trok ze 's zomers ook naar Walcheren, voor de rust, voor het bijzon dere licht. Maar dan wel naar Westkapelle en niet naar Domburg dat ze zo goed kende uit haar jeugd. Charley Toorop is vooral bekend geworden om haar portretten in die karakteristieke gebeeldhouwde stijl, met stevige contourlijnen. Doorleefde koppen met priemende ogen, hoekige kaken en grove handen, en bijna altijd zonder enige lach. Ze bewonderde Vincent van Gogh en ging naar de Borinage om er net zulke mensen te vinden als hij had geschilderd. Maar dat type mensen vond ze juist in Westkapelle waar vooral dijkwerkers woonden die karig betaald werden voor hun zware, fysieke werk. Daar woonden de mensen die ze wilde schilderen, en niet in het mondaine Domburg. Met haar schilderijen van de Westkappe- laars zette ze het dorp op de kunsthistorische kaart. En ook al hadden de Westkappelaars in de jaren dat Charley Toorop er schilderde helemaal niks met kunst, ze sloten de kunstenaar wel in het hart. Zater dag 9 november 2013 is in het dorp het beeld onthuld dat 'Ode aan Charley Toorop' heet, gemaakt door de Amsterdamse beeldend kunstenaar Gijs Assmann. Het staat boven op de dijk, bij paal 212, tussen de zee en het tegen de dijk aan schurkende dorp. In de verte de vuurtoren, in de straat aan de voet van de dijk het nog altijd bestaande hotel De Valk. Een vrouw van de wereld Het was in hotel De Valk dat Charley Toorop met haar drie kinderen in de zomermaanden verbleef, van 1924 tot vlak voor haar dood in 1955. Ze kon er ook werken. Er was een provisorisch atelier voor haar gemaakt in de schuur waar de kratten bier en de flessen limonade stonden. Eigenaar van het hotel was de grootmoeder van Ans Dingemanse-Dieleman die nog steeds in Westkapelle woont en die zich met haar stichting VerBEELDing Charley Toorop flink ingespannen heeft om het beeld te realiseren. Ze herinnert zich nog de ernstig en streng kijkende kunstenaar met haar witte schildersjas, een baret op het hoofd en lopend met een stok. Op het laatst van haar leven kon Toorop niet meer goed praten door de beroertes die haar hadden getroffen. Charley Toorop heeft haar zelfs geportret teerd als meisje van 14 maanden. 'Ansje, voor Wim Dieleman' staat onder aan de tekening, met de datum 14 juli 1949. Op een van de mooiste schilderijen die ze in Westkapelle heeft gemaakt is ook de grootmoe der van Ans Dingemanse te zien. Toorop en zij waren 74 Zeeuws Tijdschrift 2014 2-3

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2014 | | pagina 74