bevriend met elkaar geraakt. Op het schilderij uit 1933
dat eigendom is van het Zeeuws Museum en getiteld
is 'Aan de toog', zien we de waardin in dracht een glas
bier tappen. Naast haar drie inwoners die geposeerd
hebben voor Charley Toorop en die ze goed heeft
gekend. Links op het doek staat een onbekende, een
passant in een blauwe kiel en een rode zakdoek om
de hals. Opmerkelijk, want rode halsdoeken werden
in die dagen in Westkapelle niet gedragen. Maar de
schilder keek anders. Ze had voor de kleurbalans in
het doek juist op die plek rood en blauw nodig, en dus
schilderde ze dat.
Charley Toorop was een opvallende verschijning
die een heel andere wereld het besloten Westkapelle
binnen bracht. Ze had natuurlijk haar drie kinderen
van wie er twee de Toorop-lijn voortzetten en kun
stenaar werden. John Fernhout werd filmer en zijn
broer Edgar schilder. Daar waren ook haar artistieke
vrienden als Eva Besnyö die in de jaren dertig van de
vorige eeuw mooie foto's maakte van Westkapelle, de
filmer Joris Ivens, de schilder Pyke Koch en natuur
lijk ook haar minnaars als de dichters Adriaan Roland
Holst en Marsman en de schrijver-filosoof Arthur
Lehning. Voor het Westkapelle van toen een heel
ongewone invasie. Maar de Westkappelaars waren
wel wat gewend geworden. Een alleenstaande vrouw
met drie kinderen die nota bene de kost verdient met
schilderen. Een vrouw van de wereld die heel modieus
gekleed ging en, nog erger, de pikante gewoonte had
naakt te gaan zwemmen. Charley Toorop trok zich
75 Zeeuws Tijdschrift 2014 2-3