bevriend met elkaar geraakt. Op het schilderij uit 1933 dat eigendom is van het Zeeuws Museum en getiteld is 'Aan de toog', zien we de waardin in dracht een glas bier tappen. Naast haar drie inwoners die geposeerd hebben voor Charley Toorop en die ze goed heeft gekend. Links op het doek staat een onbekende, een passant in een blauwe kiel en een rode zakdoek om de hals. Opmerkelijk, want rode halsdoeken werden in die dagen in Westkapelle niet gedragen. Maar de schilder keek anders. Ze had voor de kleurbalans in het doek juist op die plek rood en blauw nodig, en dus schilderde ze dat. Charley Toorop was een opvallende verschijning die een heel andere wereld het besloten Westkapelle binnen bracht. Ze had natuurlijk haar drie kinderen van wie er twee de Toorop-lijn voortzetten en kun stenaar werden. John Fernhout werd filmer en zijn broer Edgar schilder. Daar waren ook haar artistieke vrienden als Eva Besnyö die in de jaren dertig van de vorige eeuw mooie foto's maakte van Westkapelle, de filmer Joris Ivens, de schilder Pyke Koch en natuur lijk ook haar minnaars als de dichters Adriaan Roland Holst en Marsman en de schrijver-filosoof Arthur Lehning. Voor het Westkapelle van toen een heel ongewone invasie. Maar de Westkappelaars waren wel wat gewend geworden. Een alleenstaande vrouw met drie kinderen die nota bene de kost verdient met schilderen. Een vrouw van de wereld die heel modieus gekleed ging en, nog erger, de pikante gewoonte had naakt te gaan zwemmen. Charley Toorop trok zich 75 Zeeuws Tijdschrift 2014 2-3

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2014 | | pagina 75