X Gijs Assmann, Ode aan Charley Toorop2013, wit brons, 195 x no cm, Westkapelle. Foto: Gijs Assmann niks aan van wat de dorpelingen vonden. En de bewo ners zelf, die keken gewoon de andere kant uit. Zo christelijk zijn de Westkappelaars nu ook weer niet. In de geest van Charley Toorop Nu staat het beeld er als ode aan de kunstenaar. Een beeld dat er waarschijnlijk helemaal niet geweest zou zijn als Sjarel Ex, de directeur van het Museum Boij- mans Van Beuningen, er niet over was begonnen. In de catalogus die de overzichtstentoonstelling in dat museum begeleidde, schreef hij dat Charley Toorop in de komende jaren ergens in Nederland haar stand beeld moest krijgen. Dat was in september 2008. Hij schreef een wedstrijd uit om het beeld te realiseren en noemde Domburg en Zoutelande als mogelijke plaatsen. Ook bij hem leefde het misverstand dat de naam van Toorop exclusief associeert met Domburg. Dat viel niet goed in Westkapelle want Charley Toorop is van hen. Ans Dingemanse en anderen besloten de gemeente Veere te bewegen mee te doen aan die wedstrijd en Westkapelle te presenteren als enig gel dige plaats. Maar de wedstrijd werd afgeblazen. Er was niet alleen een flink tekort aan geld maar ook aan animo onder kunstenaars. Westkapelle was teleur gesteld en opstandig: een beeld voor Charley Toorop moest en zou er komen. Dan maar zelf. In 2009 werd de stichting officieel opgericht die koppig aan een taaie klus begon. Er moest geld komen, en dat is uiteindelijk gelukt. Met sokkel en al heeft het beeld 35.000,- gekost en dat is bijeengebracht door Zeeuwse bedrijven, fondsen, de gemeente Veere, de provincie en vooral heel veel kleine bijdragen, ook van de inwo ners zelf. Voor de Ode aan Charley Toorop is Gijs Assmann bij de inwoners te rade gegaan en heeft de verha len die nog in hun herinnering bestaan verzameld. Hij wilde geen portret of buste van de schilder, hij wilde haar geest vangen en zo stond het ook in de opdrachtomschrijving. Daarvoor had hij de Westkap pelaars nodig die hij ook heeft laten kiezen uit de vijf ideeën die hij voor de Ode ontwikkeld had. Het beeld bestaat uit palen waaraan kleding hangt, zowel ele menten van de Westkappelse dracht alsook wereldse mode en wufte damesschoentjes die de mondaine, andere wereld vertegenwoordigen. Aan de voet van de stellage zien we ook het schilderspalet met penseel en de picknickmand waarmee ze de Walcherse natuur in trok. Het beeld is een nieuwe bijdrage aan de inmid dels bijzondere plaats die Westkapelle, wellicht zonder het zelf te weten, in de moderne kunst heeft. Aan het einde van het dorp rijst de oude kerktoren op die zo lang als vuurtoren heeft gediend. Een markant bouw werk dat door Mondriaan vijf keer geschilderd is en een keer getekend. In 1971 maakte de jong gestorven Bas Jan Ader er zijn film Broken Fall waarop we hem tegen de achtergrond van de toren langzaam zien val len. Van de verticale stand naar de horizontale ligging op het duinpad, in de geest van Mondriaans moder nisme. En nu is de geest van Charley Toorop zichtbaar aanwezig in Westkapelle, gemaakt door de eigentijdse Gijs Assmann. 76 Zeeuws Tijdschrift 2014 2-3

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2014 | | pagina 76