tekst Barbara Oomen In Hulst staat, zo oordeelt het tijdschrift Elsevier, de beste havo/vwo-opleiding van Nederland: Het Rey- naertcollege combineert een kleine schaal met oog voor zowel de prestaties als het welbevinden van leer lingen. De Ds. Pieter van Dijkeschool, met grote steun van de gemeenschap in Bruinisse opgericht, voert de RTL4-lijst van beste basisscholen aan. In weer een andere ranking, de Keuzegids Hoger Onderwijs, geldt de HZ University of Applied Sciences als de beste brede hogeschool van Nederland, vanwege het kleinschalig onderwijs en de binding tussen docenten en studen ten. In Goes maakt een bedrijf landelijk furore met de Pittige Plus Torens, voor excellentieonderwijs op de basisschool. Het University College Roosevelt, tot slot, werd door een internationale accreditatiecommissie bestempeld tot een 'excellente onderwijsomgeving', en tot een internationaal toonaangevend voorbeeld. Tegen deze achtergrond omvat dit stuk een plei dooi voor een systematische inzet vanuit overheid, maatschappij en bedrijfsleven om Zeeland op de kaart te zetten als een provincie waar 'wat te leren' valt. In de voorschoolse opvang, in het funderend onderwijs, in het hoger en beroepsonderwijs of tijdens een denk- vakantie. Geen betere investering in een bloeiende Zeeuwse toekomst dan aandacht voor excellent onder wijs, zo is het uitgangspunt. Het verzoek voor een visie op onderwij sexcellen- tie in het Zeeland van nu en van de toekomst kwam van de Maatschappij voor Nijverheid en Handel, die hiermee bij wil dragen aan Zeeuwse ontwikkeling. Dit past, zo beschrijf ik hieronder, in een lange traditie van maatschappelijke betrokkenheid bij het onderwijs maar ook helemaal in de huidige tijdgeest van de par ticipatiemaatschappij. De vraag is wel wat precies te verstaan onder onderwij sexcellentie en welke aspecten in het bijzonder te benadrukken. Ook rijst de vraag waarom onderwij sexcellentie nu juist in Zeeland aandacht zou moeten krijgen. Tot slot past natuurlijk aandacht voor de vraag hoe deze Zeeuwse ambities praktisch vorm te geven. Excellent onderwijs: een zaak van iedereen Het is niet verbazingwekkend dat juist de Maatschap pij de aanzet geeft tot discussie over onderwij sexcel lentie in Zeeland. Al in de achttiende en negentiende eeuw speelden de Zeeuwse maatschappelijke genoot schappen een belangrijke rol in discussies over het onderwijs, en onderwijsverbetering. Zo richtten de Teekenacademie en de Zeeuwse afdeling van de Maat schappij tot Nut van 't Algemeen en de Maatschappij ter Bevordering van Nijverheid samen een Industrie school op in Middelburg. Het Zeeuwsch Genootschap der Wetenschappen schreef in 1778 een prijsvraag uit over de vraag welke verbetering de openbare scholen nodig hadden 'ter meerdere beschaving onzer natie' (Brusse:256). In reactie op dit type publicaties werd in 1784 een Maatschappij tot Nut van 't Algemeen opgericht, met als doel 'de verspreiding van nuttige kundigheden en wetenschappen, gecombineerd met godsvrucht en goede zeden onder de gewone burger' (Lenders^). Na de oprichting van 't Nut in Middelburg, in 1793, volgden begin negentiende eeuw schoolboeken die scholieren zelf moesten leren denken, in plaats van enkel informatie leren stampen. Ook richtte 't Nut een fonds op waarmee arme kinderen naar school konden, en stichtte het bibliotheken. In wat Lenders kenschetste als 'een ongekend hoogtepunt in de geschiedenis van het particulier initiatief' speelde 't Nut een rol in de oprichting van bewaarscholen, lage- 7 Zeeuws Tijdschrift 2014 2-3

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2014 | | pagina 7